Gisteren werd tijdens de Dutch Designweek in Eindhoven het boek 'Past Tense, Future Sense' gelanceerd. Een 800 pagina's tellend boekwerk over 80 jaar Philips Design.
De dikke pil beschrijft de ontwikkeling van design bij Philips, van het prille begin met radio in de jaren '20, tot de belangrijke discipline die het tegenwoordig binnen het concern is.
Zo won Philips afgelopen vrijdag nog de design-for-all Award tijdens de uitreiking van de Dutch Designprij-zen 2005, voor de medische toepassing 'Ambient Experience', waarbij licht, beeld en geluid zorgen voor een ontspannen sfeer tijdens een medische scan (met behulp van RFID-tags op het lichaam van de patiënt).
De techniek is inmiddels geïmplementeerd in het Advocate Lutheran General Hospital in de VS.
Maar nu even terug naar de boeklancering. Philips' Chief Creative Director Stefano Marzano geeft er een mooie draai aan in de koude loods op het Philips-terrein: 'Dit boek beschrijft het pad dat Philips Design door de jaren heen is ingeslagen, om mee te helpen aan het toegankelijk maken van een steeds complexer wordende wereld. Door technologie humaner en relevanter te maken, zodat het waarde toevoegt.'
Marzano signaleert dat design steeds meer wordt erkend als 'driver' in een 'creatieve economie'. 'Klanten en consumenten zijn kritisch en zich zeer bewust van hun behoeftes, en de meeste markten raken verzadigd. Industrieën en merken zullen zich moeten focussen op een onderscheidende propositie en producten ontwikkelen die relevant zijn en waarde toevoegen voor de consument.'
Vervolgens mochten de genodigden een kijkje nemen in de zaal ernaast, waar veel designstukken (veel afkomstig uit het Philipsmuseum) lagen uitgestald, waaronder de bekende Chapel Radio uit de jaren '20 (zie illustratie). En ik heb even stiekem mogen voelen aan een ultrasnel haaienpak (u weet wel, zo'n badpak met broek eraan), want die hingen er ook.
Het boek is te koop , voor 49,90 euro, maar ligt ook bij de redactie van Tijdschrift voor Marketing op de koffietafel, dus mocht je 'm een keer willen inkijken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!