Vandaag is het evenement waar menig mannen- (en vrouwen!) hart sneller van gaat kloppen opengesteld voor het grote publiek, maar gisteravond vond eerst nog de Exclusive Preview van de AutoRAI plaats. Na de VIP-, pers en vakdagen was deze avond speciaal georganiseerd voor consumenten die niet tussen een massa van 50.000 bezoekers zich willen vergapen aan mooie bolides. In plaats hiervan konden 7500 autoliefhebbers voor 55 euro van 20.00 tot 24.00 uur in alle rust en ruimte genieten van al dat moois dat de AutoRAI ook dit jaar weer te bieden heeft.
Als autoliefhebber en trouw bezoeker hoefde ik dan ook geen twee keer na te denken toen ik werd uitgenodigd iemand te vergezellen tijdens de preview avond. Ik ga proberen om, onafhankelijk van mijn eigen autovoorkeur, in een aantal posts de meest opvallende AutoRAI stands te bespreken om er achter te komen wat wel en niet werkt op het "grootste autofeest van Nederland".
Vandaag in deel 1: Ford
Ford vraagt de bezoekers van haar stand wat 'Feel the Difference', de pay-off van Ford, voor ze betekent. Via een media-hub met iMac's kunnen bezoekers een foto van zichzelf maken en deze vergezellen van een boodschap. Het is ook mogelijk een foto en boodschap via blue tooth naar de stand te zenden. Als dit nog steeds te ingewikkeld is kunnen mensen hun boodschap ook SMSen of aan een van de hosts of hostesses doorgeven. De beste bijdrages worden door een VJ op een groot scherm geplaatst zodat iedereen die de hele dag kan zien.
Naast de iMac's bevinden zich op de stands zuilen die eruit zien als groot uitgevoerde iPods met scherm, maar zonder scrollwheel, die informatieve filmpjes en presentaties vertonen. Zo wordt er bijvoorbeeld op de 'go green' zuil iets verteld over het milieubewustzijn van Ford, wat overigens ook met de Ford Focus Flexifuel (Bio-ethanol) wordt onderstreept.
In het kader van 'ken je doelgroep' is een wand beplakt met een foto van FC Barcelona als winnaar van de Champions League, waardoor dit sponsorship ook nog even onder de aandacht wordt gebracht. Voor de wand zijn twee voetbaltafels geplaatst. Benieuwd wat Ford in dit opzicht op Ladiesday in petto heeft.
De presentatie van de vernieuwde Mondeo, van zichzelf niet echt heel sexy natuurlijk, werd opgeleukt door twee sexy dames die naast 'mooi zijn' en glimlachen uit verveling maar met elkaar stonden te praten. Niet heel origineel, maar blijkbaar nog steeds uiterst effectief getuige de begeerlijke blikken om me heen.
Als laatste moet je, als je innovatief pretendeert te zijn, natuurlijk ook een concept car presenteren. Ford deed dit met de Iosis, die naast diverse camera's die de spiegels vervangen, deuren heeft die omhoog en naar buiten zwenken. De Iosis staat overigens symbool voor 'kinetic design', de nieuwe designtaal van Ford.
Al met al wil Ford de bezoekers een groot aantal boodschappen over het merk meegeven. Waarbij opvalt dat, naast het gebruik van interactiviteit en innovatie als vehicle, voetbal en vrouwen nog steeds goed blijken te scoren. Door de oppervlakte en de opzet van de stand vormen de diverse onderdelen echter wel een opvallend mooi geheel waardoor 'het verschil' met diverse andere stands in ieder geval wel degelijk 'gevoeld' kan worden?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!