Duidelijkheid over toekomst commerciële radio

De Tweede Kamer stemt in met de toekomst van de commerciële radio, zoals het kabinet die schetst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Staatssecretaris Van Leeuwen (Media) moest daarvoor gisteren wel de toezegging doen dat hij nu snel een commissie gaat benoemen, die het 'profiel' van vijf zenders gaat inkleuren. Ook moet de Tweede Kamer nog de kans krijgen zich hierover uit te spreken. Per 1 juni is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band. Nu zijn er zeven van zulke stations. Ook de bestaande zenders moeten komen met een bieding om een plaatsje op de FM-band te houden. Vijf van de negen zenders moeten gaan voldoen aan een nog vast te stellen profiel en vier zijn volledig vrij in wat voor programma's ze gaan uitzenden. In de Kamer leeft de wens dat één van twee voorgestelde popzenders moet vervallen voor een 'multiculturele' zender. Dat staat nu dus open. Als bij de 'toetsing' van de zenders meerdere kandidaten voldoen aan de criteria, wordt een financieel bod doorslaggevend. Sommige stations vreesden dat ze geen droog brood zouden verdienen, als ze zich moesten houden een streng profiel, bijvoorbeeld doordat ze een hoog percentage van de zendtijd moeten vullen met klassieke muziek. Die vrees is door de toezegging over de commissie verminderd. Voorzitter Robin Linschoten van de Samenwerkende Commerciële Radiostations toonde zich tevreden met de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer. De herverdeling van de frequenties moet uiterlijk 1 juni geregeld zijn. Directeur Ton Lathouwers van Sky Radio bleef het kabinetsvoorstel ‘heel slecht' noemen. ‘Al die gekleurde pakketten, het lijkt wel publieke omroep (ANP).'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie