Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dankzij Sociale Media, The Mobile Web, The Cloud en The Internet of Things neemt de beschikbare hoeveelheid aan data exponentieel toe. In het afgelopen jaar hebben we meer data gecreëerd dan we in de gehele geschiedenis van de mensheid hebben gedaan. Deze enorme berg aan data wordt ook wel Big Data genoemd. En uit die data kunnen met een steeds grotere precisie verbanden, patronen, trends en gedrag herkend en voorspeld worden. En zo kan de barman jouw favoriete drankje inschenken , kan de politie preventief surveillance sturen naar gebieden waar een hogere kans op criminaliteit te verwachten is, en kan iemands verwachte levensduur bepaald worden. De grootste uitdaging daarbij is de juiste filters op de oneindige beschikbare informatie te leggen en dan (het betoog van informatiefilosoof Luciano Floridi) de juiste vragen te stellen.

De grote vraag bij dit alles is natuurlijk hoe te voorkomen dat onze samenleving zich ontwikkelt tot een Orwelliaanse Big Brother-maatschappij. De uit Londen overgevlogen spreker was er somber over. Hij is auteur van het boek 'Digital Vertigo-How Today's Online Social Revolution is Dividing, Diminishing, and Disorienting Us'. Het grote spookbeeld van Keen is de mens wiens leven zich op internet afspeelt, die alles wil delen. Digital narcissism noemt hij het: 'we are fallen in love with ourselves'. Juist in isolatie en rust kunnen mensen zich ontwikkelen, en onstaan nieuwe ideeen: 'we need our own black space, where nothing is known about us'. En Keen is al helemaal achterdochtig als het gaat om de rol van overheden: met bestrijding van terrorisme als aanleiding worden steeds meer en steeds vergaande inbreuken op onze privacy toegelaten 'om redenen van veiligheid'.
Big data vragen om betere en nieuwe regelgeving als het gaat om het gebruik er van en de bescherming van privacy. Internetadvocaat is er een groot voorstander van: je moet zelf de controle kunnen uitvoeren over je eigen identiteit. Bedrijven als Google en Facebook zullen om advertentieredenen ruim gebruik maken van alle verzamelde 'big data' en pas daar anders mee om gaan als er beperkende regelgeving is: want zonder krijgt 'the beast' te veel vrije ruimte.

Overigens was de algemene teneur op het congres: Big Data bieden Big Opportunities. En volgens mij ook voor het communicatievak!

Want: met behulp van big data kunnen we de effectiviteit van campagnes in gedragstermen direct in beeld krijgen. En daarop onze communicatie aanpassen. Verder ligt er een enorme communicatievraag als het gaat over hoe organisaties op een ethisch juiste wijze omgaan met al deze data. En kunnen we in brede zin sentimenten en bewegingen in opinie veel directer opsporen en daar onze communicatiestrategie op baseren. Wat dat betreft zal het belang van ICT voor ons vak alleen maar verder toenemen. De presentaties van het congres kunnen bekeken worden via deze .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie