Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Verfrissend en inspirerend, dat vond ik de manier waarop tijdens een Logeionbijeenkomst Goos Geursen het begrip positionering herpositioneerde. In plaats van een stapsgewijs proces van het 'uitpellen' stelt hij een benadering voor waarbij je je er op richt om in de relatie tot verschillende groepen stakeholders betekenis te geven aan wat je hen met je product of dienst te bieden hebt en waarin je je daarbij van anderen onderscheidt. En dat kan amoebisch gebeuren: meebewegen bij wat er met en bij die stakeholders gebeurt en aansluitend op het hier en nu. En het spreekt voor zich dat het daarbij niet zozeer massamediale campagnes zijn die dan gebruikt worden als drager. Nee het gaat juist om ontmoetingen, directe contacten en via de social media.

En daarmee contrasteerde de aanpak van Geursen sterk van die van gebiedsmarketeer Michel Buhrs en van de Zuid Limburgcase die Wim Ortjens neerzette.

Is dat dan niet gewoon de oude wijn van de public relations verpakt in nieuwe zakken, was de vraag van gespreksleider Rocco Mooij. Volgens Goos ging het dieper, niet zozeer een 'zendergerichte' aanpak, maar veel meer een wisselwerking en de bereidheid om ook echt wat je te bieden hebt aan te passen aan de vragen vanuit de omgeving. Iets wat door de technische ontwikkelingen van het on demand kunnen samenstellen/produceren ook veel beter gemakkelijker geworden is.

Mijn conclusie is dat bij het volgen van deze aanpak de rol van de reclame steeds minder belangrijk is en dat wat betreft de communicatieadviseur juist veel meer zijn expertise kan inbrengen in hoe je die feitelijke ontmoetingen zou kunnen realiseren. En daar een rol in kan spelen.

Voor mij biedt de aanpak Geursen in ieder geval genoeg handvatten om er met mijn klanten over in gesprek te gaan! Hoe denken andere communicatie-collega's daarover?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie