In 'Nieuwe Reclame Gasten' krijgen creatieve talenten de kans om anoniem hun beste werk te delen met de lezers van Adformatie Online. Op basis van een korte vragenlijst en een showcase, bepalen de lezers welke 'Fighter' van Brandfighters zijn of haar identiteit volgende week in een blog bekend mag maken.
Voor wie kies jij: Fighter X of Fighter Y?
- Fighter X
Waar haal je je inspiratie vandaan?
'Mijn inspiratie haal ik het meest uit typische menselijkheid. Dingen die heel normaal zijn voor iedereen en daarom juist zo herkenbaar. Stereotypes zijn daar bijvoorbeeld een goede bron voor. Herkenbaarheid is een hele sterke emotie en ik denk één van de meest effectieve om op in te spelen in reclame.'
Ben je al lang bezig als creatief?
'Ik heb eerst grafische vormgeving gestudeerd en dit jaar heb ik succesvol de studie Advertising afgerond aan de Willem de Kooning Academie. Op dit moment ben ik samen met mijn teammaat op zoek naar onze droombaan in de reclamewereld.'
Wat geeft jou als creatief de meeste voldoening?
'Ik krijg niet alleen een kick van het bedenken van een idee, ik krijg een nóg grotere kick van een idee dat op alle vlakken klopt. Ik ben persoonlijk niet zo van de kleine ideetjes maar kom pas echt op stoom als het ingewikkelder wordt. Het lijkt mij dan ook waanzinnig om te zien als een campagne precies doet waarvoor je hem bedacht hebt.'
Wat is naar jouw idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design? En waarom?
'Als we het over Brandfighter designs hebben dan is dat uiteraard die voor Amnesty International. Niet omdat het voor een goed doel is, maar omdat het in één klap die hele #Bendgate onzin relativeerde. Amnesty veegde de vloer aan met alle merken die met elkaar streden om de grappigste maar o zo oppervlakkige inhaker van het moment. Dat gaf mij wel een kick.'
Heb je een vaste werkwijze voor je designs?
'Ik lees de briefing, Ik verdiep mij in het merk om mij erin te kunnen verplaatsen, vervolgens is het gewoon een kwestie van een oneindige stroom aan associaties op gang te laten komen en herkenbare situaties opzoeken.'
Showcase Fighter X
Afbeelding 1: Amnesty International - #Bendgate inhaker. #Bendgate ging over de gebogen Iphone 6. Een instant trending topic waar iedereen zich ontzettend druk over maakte, ook allerlei merken bemoeide zich ermee. Mijn teammaat en ik vonden dat er wel wat belangrijkere dingen de aandacht verdiende en maakt deze inhaker voor Amnesty die internationaal werd opgepikt.
Afbeelding 2: Bavaria 0.0% MC. Alcoholvrij bier is heeft nogal een suf imago, maar het heeft ook één groot voordeel; dit bier mag je vol gas zuipen in je auto! De Bavaria 0.0% MC is een motorbende voorzien van biertaps die ingezet wordt op zwarte zaterdag. Hiermee maakt Bavaria in één spurt een einde aan het suffe imago van alcoholvrij bier en bereiken ze een enorm publiek die staan te springen om een ijskoude verfrissing.
Afbeelding 3: Paarseizoen in Blijdorp. Het mooie aan dit idee vind ik dat de lente de meeste mensen doet denken aan schattige babydiertjes. Wij moesten echter aan hele andere lente taferelen denken. Het paarseizoen betekende voor ons de ideale ingang om van Blijdorp te presenteren als de dating hotspot van Rotterdam en omstreken.
Afbeelding 4: Browery. Bier is een uitzonderlijk product. Het heeft namelijk de buitengewone eigenschap om mensen te verbroederen. Vanuit deze gedachte is de Browery ontstaan. Ons eigen micro brouwerijtje waar wij unieke bieren brouwen en branden die deze boodschap uitdragen. Daarnaast geven we ook workshops over thuis brouwen. Wat ikzelf het mooiste vind van dit uit kluiten gewassen side project is dat we het hebben weten om te zetten tot een kleine zelfvoorzienende onderneming. Een goeie leerschool voor elke creatief.
--
- Fighter Y
Waar haal je je inspiratie vandaan?
'Alles. En met alles bedoel ik ook écht alles. Zo kunnen de flauwe grapjes van de irritante oom op de leverworst-en-kaas-blokjes verjaardag de basis vormen voor een inhaker. Of kan een rondje supermarkt zomaar een oneliner opleveren. Als Creatief is parttime geen optie.'
Ben je al lang bezig als creatief?
'Nu 21 jaar. Als kleuter zijnde verzorgde ik al de Sinterklaasversiering in de klas. Dat zit gewoon in je bloed. Betaald bedoel je? Op dat gebied ben ik nog een groentje. Slechts twee jaartjes. Nu ben ik afstuderend aan de opleiding International Media & Entertainment Management. Ook hier kan ik mijn creativiteit kwijt. Al mag ik geen Sinterklaasversiering meer maken.'
Wat geeft jou als creatief de meeste voldoening?
'Actie. Reactie. Positief of negatief. Het liefst positief, natuurlijk. Zolang mijn werk maar niet onopgemerkt blijft. Wanneer ik iets maak, wil ik daar mensen mee bereiken en bewegen. Met woordgrapjes ga ik niet de wereld verbeteren. Dat weet ik ook wel. Als ik op zijn minst maar iemand een glimlach heb bezorgd.'
Wat is naar jouw idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design? En waarom?
'Dat is het design voor Welkoop. Het was een uitdaging om een merk als Welkoop te koppelen aan het Eurovisie Songfestival. Dit veranderde na alle commotie om de outfits van Trijntje Oosterhuis. Het beruchte broekpak bood dan ook een uitgelezen kans om een inhaker te leveren. Het resultaat was een actie product uit de folder, met twee enorm flauwe woordgrappen. Die het overigens erg goed deden bij de doelgroep. Het resulteerde in een hoop shares en likes. Win-win.;
Heb je een vaste werkwijze voor je designs?
'Natuurlijk eerst heel braaf de briefing uitprinten, vast nieten en doorlezen. Vervolgens het document compleet molesteren, met pen, koffie vlekken en broodkruimels. Na dit proces ga ik op online onderzoek uit. De website afstruinen. Sociale kanalen uitpluizen. Reacties op voorgaande posts lezen. Dan raak ik na enige tijd afgeleid door mijn eigen timeline, en bedenk ik me na zo’n vijftien minuten ‘wat ik ook alweer aan het doen was’. Ik gooi mijn notitie boek openen. Maak een brainstorm wolk. En noteer hier alle hersenspinsels op die bij me naar boven komen. Vaak volgt er dan een ‘eureka!’ momentje. Dan werk ik dat idee uit. Mocht dit niet zo zijn, dan begeef ik me weer naar de briefing. Of Netflix.'
Showcase Fighter Y
Afbeelding 1: Thuisbezorgd.nl en voetbal gaan goed samen. Recent speelde het Nederlands Elftal dé cruciale wedstrijd tegen Kazachstan. Hierbij moesten we per se 3 punten binnenhalen, om in de kwalificatie te overleven. Punten binnenhalen dus. Deze copy vroeg om een inhaker. Zodoende.
Afbeelding 2: Welkoop en het Eurovisie Songfestival in één afbeelding. Ja, het was mogelijk. Flauwe woordgrappen met een actie product uit de folder. Simpel doch effectief.
Afbeelding 3: Dat katten het goed doen op het web, dat weten we ondertussen wel. Maar hoe link je dat aan de radiozender Q-Music? ‘Vrijdag de dertiende’ dus. De visual is een parodie op het album ‘Get Lucky’ van Daft Punk. Een zwarte kat plus de nieuwe copy ‘Cat Lucky’ was het resultaat.
Afbeelding 4: Zeeuwen zuunig? Nee. Als Zeeuw kan ik beamen dat we die associaties wel een beetje beu zijn. Wat werkt dan wel? Goede vraag. Voor energiedirect.nl mocht ik daarom als ervaringsdeskundige een passende copy ontwikkelen voor de regionale campagne. De Zeeland campagne van energiedirect.nl is een lokale doorvertaling van de landelijke campagne, zo creëren ze synergie. De energieleverancier wil op sympathieke wijze inhaken op de dingen waar de Zeeuwen uniek in zijn, met als doel de awareness en naamsbekendheid van in Zeeland te vergroten.
Ben jij ook goed met designen en heb je mooi werk dat je graag wilt laten zien? Neem dan contact op met Brandfighters en meld je aan als Fighter! Stuur een mail naar anouk@brandfighters.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!