Zoals bij elke wedstrijd kan er maar één de winnaar zijn. Vanavond bij de Buzz Awards was dit Sonja Bakker. Haar Sonja Bakker Dieet bleek overall het meest buzzable product van het afgelopen jaar te zijn. Sonja had nog nooit van de Buzz Awards gehoord, maar ze was er niet minder trots om. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik, tot ik met haar werd geconfronteerd tijdens het stemmen voor de awards, ook nog nooit van haar had gehoord. (en dat ondanks de 146.000 resultaten die Google reeds ophoest) Ik had het zelfs niet eens door dat ze naast me in de zaal zat tijdens de uitreiking.
Toch maar even nagevraagd wat er dan zo buzzable is aan haar product. Het bleek namelijk dat haar Dieet ansich niet extreem bijzonder is te noemen. Sonja heeft haar Dieet boek in eigen beheer uitgegeven en via word of mouth haar product onder de aandacht gebracht. Blijkbaar is 'Sonja Bakkeren' inmiddels heel populair en om die reden ben ik van mening dat ze de award ook wel verdiend heeft.
Ik had echter zelf niet op haar gestemd. Van mij had NRC Next mogen winnen, het product dat ik het afgelopen jaar het meest gebuzzed heb. Temeer ook omdat NRC Next bijna Buzzer had ingezet voor de introductie van NRC Next, maar toch besloot voor de traditionele wegen te kiezen. Maar goed, het is ook zonder Buzzer wel goed gekomen met Next, dus mij zul je verder niet horen.
Feit is wel dat bijna al mijn eerste keuzes binnen elke categorie niet hebben gewonnen. Bij nader inzien is dat maar goed ook. Anders had het profiel van de gemiddelde Buzzer er een stuk anders uitgezien. De gemiddelde Nederlander is nou eenmaal niet hoogopgeleid, om maar iets te noemen.
Buzzer gaf zelf trouwens toe dat de Buzz Awards ook dit jaar voornamelijk uit PR oogpunt werden uitgereikt. De ultieme Buzz Awards zouden natuurlijk bestaan uit louter genomineerden die het afgelopen jaar een Buzzer campagne hebben ingezet. Maar zover is het nog niet. Dr. Ir. Peeter W.J. Verlegh van de Erasmus Universiteit was ook aanwezig om nog even te bevestigen dat Buzzen ook wetenschappelijk verantwoord is. Verlegh doet samen met Buzzer wetenschappelijk onderzoek naar word of mouth. Zijn belangrijkste conclusie tot dusver: Mensen praten graag over producten die ze leuk vinden en waar ze verstand van hebben en daar zijn ze nog heel succesvol in ook."
Vergeet ik haast te buzzen dat Art Blanche Producties uit Arnhem de aanwezigen op een briljant filmpje met de uitslag heeft getrakteerd en dat Ronald van der Aart, PR manager van UPC, er morgen op zijn Amzing PR weblog ook aandacht aan gaat besteden...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!