De betaalversie van de nieuwssite is momenteel in onderzoek en moet beschikbaar komen voor alle mobiele platforms. Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl, heeft dat in een tweet bevestigd (zie hieronder).
Wanneer het abonnement gelanceerd gaat worden, valt uit de Twitter conversatie niet op te maken. Maar het lijkt erop dat dit op korte termijn zou moeten gebeuren .Abonnees zouden dan 2 euro per maand gaan betalen voor toegang tot nieuws zonder banners.
Het abo-model is een directe reactie op de opkomst van adblockers. Joost Geurtsen, marketingmanager van Nu.nl, zei recent in NRC Next dat de traditionele manier van adverteren op internet – banners naast een artikel – eindig is. ‘We zien dat de populariteit van adblockers toeneemt. Dat dwingt ons te kijken naar nieuwe verdienmodellen.’
Een van de belangrijkste ontwikkelingen op dat gebied is native advertising. Dit zijn advertenties die worden gepresenteerd in de vorm van een artikel. Adblockers herkennen deze niet als reclame en laten ze dus door.
Daarnaast gaat Nu.nl dus inzetten op een nieuwe inkomstenstroom in de vorm van een abonnementsmodel voor bezoekers die zich storen aan banners. NU.nl is het grootste online nieuwsmerk van Nederland met dagelijks 2,5 miljoen uniekebezoekers op de responsive site, iOS en Android apps.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!