Mobiel ontwerpen in Beijing

Tijdens de Beijing Design Week in China, enkele weken geelden, reed het ‘Mobile Design Agency’ van het Amsterdamse ontwerpbureau Lava door de straten van Beijing. Een actie die voor herhaling vatbaar is, vinden initiatiefnemers Céline Lamée (ontwerper, 33) en Charlotte Bergmans (projectmanager, 31).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe kwamen jullie op het idee van een Mobile Design Agency?
‘We zijn benaderd door Gijs Stork van SALON om een project te doen tijdens de Beijing Design Week. Amsterdam was “guest city”, vandaar. Gijs vond het vooral belangrijk dat we iets gingen doen waar de lokale bevolking van kon profiteren. Tijdens een oriënterende wandeling door Dashilan, een oude hutong (traditionele woonwijk, red.) waar het allemaal zou gaan plaatsvinden, viel ons op dat al die kleine winkeltjes geen logo's voerden. Aangezien het maken van logo's en identiteiten ons vak is, viel ons dit idee vrij vlot in.’

Hoe stonden de bewoners van Dashilan ertegenover?
‘We hadden wel onze twijfels. Hoe gaan de Chinezen aankijken tegen twee blanke meiden die even een logo komen maken? Maar na de eerste drie logo's had de tamtam z’n werk gedaan en kwamen er zelfs winkeliers naar ons toe met de vraag of we ook hun logo wilde maken.’

Maakten jullie die logo's in jullie karretje?
‘Nee, op een uitklaptafeltje. Laptops open en gaan. Het leuke aan het werken op straat is dat iedereen mee kan kijken. In no-time stond er een groep Chinese mannetjes om ons heen, die ook volop meedachten. Over een logo heeft iedereen immers een mening.’

Hoe kwamen jullie in China terecht?
‘Wij zijn hier vijf maanden geleden naartoe verhuisd. Na een kort bezoek vorig jaar waren we allebei erg enthousiast over China, en Beijing in het bijzonder. We onderzoeken of we hier een ontwerpbureau kunnen opzetten, Lava Beijing. Iedereen weet dat er kansen liggen in China, maar of we kwalitatief goed werk kunnen maken en of mensen bereid zijn daarvoor te betalen, dat zijn we aan het uitzoeken. We willen natuurlijk wel interessante opdrachten. Als we alleen maar glimmende folders voor makelaars mogen maken, houden we het voor gezien.
‘Lava is van oorsprong een Amsterdams ontwerpbureau, maar nadat we in 2010 de European Design Agency of the Year Award wonnen, hebben we onze vleugels uitgeslagen. Steeds vaker werken we aan internationale ontwerpopdrachten. Zo heeft een collega de identiteit gemaakt voor het eerste Moscow Design Museum, woonde een andere collega een maand in Istanbul om te ontwerpen voor de kunstbiënnale en hebben twee andere collega's in Korea een identiteit ontworpen voor een groot internetbedrijf. We geloven niet in een keten van Lava-studio's, maar meer in kleine reizende teams, die op projectbasis samenwerken met lokale professionals. Daarom past dit project ook zo goed bij het grotere Lava-verhaal dat we willen vertellen.’

Was de taalbarrière geen obstakel?
‘Gelukkig helpen Chinese vrienden ons. We hebben ook een invulformulier gemaakt met wat basisbegrippen in het Engels en het Chinees voor de winkeleigenaars. Hierop konden ze hun wensen omtrent hun nieuwe logo aangeven. Met onze buren in Dashilan kwamen we echter ook een heel eind met glimlachen, gebarentaal en de drie Chinese woordjes.’

Ook de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan heeft een stuk met jullie heeft meegereden, hoe was dat?
‘Een mooi pr-moment. En rijden is zo'n blikken driewieler is prachtig. Dat wil je met zoveel mogelijk mensen delen.’

Hoeveel logo's hebben jullie uiteindelijk gemaakt?
‘Zeventien. Sommige waren in een half uur klaar, anderen namen zo'n twee uur in beslag. Telkens wanneer we een logo hadden afgerond, maakten we een foto van de eigenaar. Die hingen we op in onze expositieruimte. Deze muur raakte gedurende de week steeds voller.’

Maken de ondernemers er ook gebruik van?
‘Toen we na een paar dagen terugkwamen in Dashilan, zagen we dat een restauranthouder ons logo had laten uittekenen op een bord van een bij een meter.’

Voor herhaling vatbaar, zo'n actie als deze?
‘Jazeker! Het begon als een spontaan idee, maar aan alle enthousiaste reacties en media aandacht is te merken dat het veel mensen aanspreekt. Er is interesse vanuit Istanbul, maar dan uiteraard met een ander karretje.’

Enkele resultaten:

Kapper
In deze kleine kapperszaak worden de mannen nog ouderwets geschoren met scheerschuim en mes. Vandaar dat deze oude messen verwerkt zijn in het logo.

Schoenmaker
Deze schoenmaker maakt schoenen op maat. Je voet wordt afgetekend op een rondzwervend papiertje en een paar dagen later kun je je schoen ophalen. Ook lagen er overal leesten in de zaak. Zo'n verschuifbare leest was dan ook uitgangspunt voor dit logo.

Halal-ontbijt (groene cirkel met lachende man)
Voor deze ontbijtbusiness was het belangrijk om het Arabische woord 'halal' te verwerken in het logo. Je ziet een wok van bovenaf, want daar wordt al het ontbijt in gefrituurd. Tegelijkertijd refereert het ook naar een klok, want deze goede man staat elke dag om 5:30 op om de ontbijtjes in het hete olie te gooien.

Slager
Toen we vroegen wat bijzonder was aan zijn slagerij, antwoordde de man dat al zijn vleeshaken custom gemaakt zijn. Ook een halal-plek. Dus de Chinese karakters heb ik wat Arabisch laten aandoen en daar een mooi stuk vlees aan gehaakt.

Chicken Feet
Dit tentje verkoopt allerhande snacks to go. De snacks die me meteen opvielen was de gevarieerde collectie kippen-, varkens- en eendenpootjes. Het eerste karakter leende zich er uitermate voor om daar twee kippenpootjes van te maken.

Wasserette
Deze spreekt wel voor zich denk ik. Aangezien hier naast wasbeurten ook naaireparaties worden uitgevoerd, hebben we de karakters digitaal geborduurd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie