De hedendaagse vrouw wordt liever niet neergezet als object. Toch kwam autofabrikant Audi in China onlangs met een reclame waarin vrouwen gelinkt werden aan tweedehandsauto’s. Dit bleek geen verstandige stap. Na te zijn bedolven onder een lading van kritiek, verontschuldigde de autofabrikant zich en besloot de reclame terug te trekken.
Ook het afschilderen van vrouwen als seksobject is geen handige keuze. Behalve impopulair blijken dergelijke reclames ook weinig doeltreffend. Uit onderzoek blijkt dat reclames zonder seks en naakt in het algemeen effectiever zijn dan reclames waarin dit wel voorkomt.
Wel doen
Wat moet je als adverteerder dan wel doen? Uit eerder genoemd onderzoek blijkt dat de kans op succes van een reclame toeneemt wanneer vrouwen als modern, invloedrijk en onafhankelijk worden afgebeeld.
Een goed voorbeeld van het breken met vrouwelijke stereotypes is de reclame die Brooke Bond Red Label onlangs lanceerde in Saudi Arabie. In de reclame discussiëren een vader en dochter over een gestrand huwelijk. Op deze manier stelde Brook Bond Red Label de geldende sociale vooroordelen over de rol van vrouwen in de traditionele Saudische samenleving aan de kaak.
Wil je meer weten over hoe om te gaan met stereotypering van vrouwen in reclames? Lees dan het artikel: Breaking the Stereotype: Empowering woman in advertising in developing markets.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!