Premium

Lidl over Aldi-commercials: ‘Wij zien ook gelijkenis’

'Prijsvergelijking is op zich ook niets nieuws. Zo heeft ook deze campagne ons geïnspireerd’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De opgetrokken wenkbrauw die afgelopen week hier en daar werd opgetrokken naar aanleiding van de vorige week gelanceerde campagne van Lidl voor Nederland is niet geheel onterecht, al relativeert het Duitse supermarktconcern wel de overeenkomsten door te wijzen op het verschil in insteek.

Lidl komt met een de &;Waar kies jij voor?&; om te communiceren dat consumenten veel alledaagse Lidl-producten bijna net zo veel waardeerden als A-merken. In zes televisiecommercials zijn deze blinde smaaktesten in een &;grappige&; setting gereconstrueerd. In alle filmpjes komen de consumenten - vanzelfsprekend - tot de conclusie dat zowel het A-merk, als het Lidl-merk lekker is.

Gelijkenis
Reden voor de twijfel kwam na het bekijken van een al jarenlang lopende en gevierde serie in het VK waar concurrent Aldi zich bedient van typische A-B-tests, inclusief packshots, deskundige consumenten en prijsvergelijkingen (zie video&;s hieronder). Die komen in veel opzichten overeen met de nieuwe serie die net voor Lidl is opgeleverd. Christine Braun van Lidl vindt het een goed punt, als haar wordt gevraagd of of de gelijkenissen ook in Huizen zijn opgevallen: ‘Natuurlijk kennen wij de campagne en zien wij een gelijkenis. Prijsvergelijking is op zich ook niets nieuws. Zo heeft ook deze campagne ons geïnspireerd’. Toch ziet ze ook voldoende verschil: &;Waar wij in onze campagne volledig op insteken, is de blinde test. De blinde test onderstreept onze kwaliteit. We maken de Nederlandse consument in de campagne bewust van een alternatief, de uiteindelijke keuze ligt bij de consument.&;

Rode draad
Directeur Client Services Dick van der Lecq van Etcetera, dat de campagne bedacht, legt uit dat de categorie vergelijkingscampagnes zo zijn kenmerken heeft: &;Dat zijn onze kaders&;, licht hij toe. &;We zijn echter nauw betrokken geweest bij een onderzoek uitgevoerd door het Centrum voor Smaakonderzoek in Wageningen. In opdracht van Lidl zijn daar de verschillende producten op smaak blind getest onder zo’n honderd consumenten. Dit heeft ons geïnspireerd bij de ontwikkeling van het blinddoek-concept dat als rode draad fungeert, van tv tot blinde tests op bijvoorbeeld NS-stations.&;

Zoek de verschillen

Aldi compilatie:

Aldi ketchup:

;t like boys!

Lidl ketchup:

Lidl pindakaas:

Lidl cola:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie