Premium

Grote Marketing Enquête 2004: weinig vleiend beeld van beroepsgroep

De beste artikelen uit 50 jaar Tijdschrift voor Marketing. Vandaag: harde conclusies in de Grote Marketing Enquête van 2004.

Marketeers lijden pijn. Budgetten worden gekort, de consument/afnemer krijgt steeds meer genoeg van alle marketingkunstjes, er is geen creativiteit meer terwijl de consument wel verzadigd raakt van alle prikkels. En helden heeft de marketeer ook al niet meer.

De Grote Marketing Enquête 2004 geeft een weinig vleiend beeld van de beroepsgroep. Trendbox deed voor de vijfde keer het onderzoek onder marketeers en haalde een aantal pijnpunten naar boven. We presenteren er hier drie:

  • De consument wil al die marketingprikkels niet meer, denkt de marketeer.
  • De marketeer moet fors snijden in zijn budget, terwijl creativiteit gevraagd wordt.
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niets voor marketeers.

‘Marketing is tegenwoordig een grote bron van onrust binnen organisaties. Voordat de effecten van de ene maatregel duidelijk zijn,wordt de volgende marketingactie al weer ondernomen’, vat een marketeer samen. De oplossing? ‘Alle theorieboeken overboord! Out-of-the-box denken, ga uit van je eigen combi van kennis, intuïtie en ervaring; meer emotie, minder ratio’, geeft een andere marketeer als uitweg. Roland van Kralingen van de Positioneringsgroep geeft zijn visie op de problemen van marketeers: ‘Marketing is een baan geworden en dat is het niet.’

Auteurs: Ruurd Hielkema, Theo van Vugt, Karin Bosveld

Beeld: Sabrina Bongiovanni

In het kader van ons 50-jarig jubileum herpubliceren we komende maanden dagelijks artikelen uit de oude doos. Bekijk ze allemaal in ons .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie