Gelukkig sparen met de Rabo Nazar Rekening

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het mooie van de Rabobank coöperatie is dat zelfstandige lokale banken producten zelf kunnen aanpassen aan lokale behoeftes. Om die reden kan er dus in Utrecht een Rabo FC Utrecht rekening bestaan terwijl in Tilburg een Rabo Willem II rekening wordt aangeboden. Niet gek dus dat Rabobank Utrecht e.o. vorige week de introduceerde; gericht op de grote groep Turkse inwoners in en om Utrecht.

Deze rekening is speciaal bedoeld voor de klanten die voor hun (klein)kind een rekening willen openen. Bij het openen van de rekening ontvangt de klant een speciale Nazar spaarpot. Nu zult u denken, wat is er zo bijzonder aan een blauwe ronde spaarpot met een paar stippen erop? Een korte uitleg.

Nazar betekent letterlijk uitzicht. Nazar is echter meer bekend door de associatie met de blauwe steen die al duizenden jaren een bescherming biedt. Het Nazar steen stelt een oog voor en bestaat uit concentrische cirkels (van binnen naar buiten: donkerblauw, wit, lichtblauw, donkerblauw). De blik van het blauwe oogje brengt volgens de Turkse traditie namelijk geluk en kan dus gezien worden als een amulet.

Bij de Turkse bevolking wordt het wakende oog beschouwd als een geliefd geschenk met een grote betekenis. Het staat los van de islam en kan gezien worden als een soort bijgeloof. De Nazar wordt bijvoorbeeld als sieraad gedragen of in een auto gehangen. De Turkse vliegtuigmaatschappij beeldt de Nazar af op de staart van haar vliegtuigen. Omdat de Nazar in de Turkse cultuur in veel momenten, tradities, gebruiken etc. is geïntegreerd, denkt Rabobank Utrecht hiermee de aandacht van de Turkse doelgroep te trekken.

Afgelopen zaterdag werd de kinderrekening geïntroduceerd tijdens de 4e Nederlandse Kampioenschappen (over ümfeld gesproken). Het evenement vond plaats in de Utrechtse Stadsschouwburg. Nederlands Turkse Volksgroepen streden hier met elkaar voor de eer én om volgend jaar mee te mogen doen met de jubileumeditie.

Zijn er toevallig MolBlog lezers met een Turkse achtergrond die hun mening over de Nazar Rekening hier willen delen? Ik ben erg benieuwd wat de doelgroep er namelijk zelf van vindt. Uiteraard zijn meningen van autochtone marketeers ook welkom ;-)

Via

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie