Nederlandse consumenten hebben in 2012 een bedrag van 715 miljoen euro uitgegeven aan muziek. Dat liep uiteen van concerten tot dance-events, de aankoop van muziekcd's, downloads en streams. Bijna driekwart van de totale uitgave, 525 miljoen euro, komt voor rekening van live muziekevenementen. In 2017 ligt dit bedrag bijna 12 procent hoger op 587 miljoen euro.
Groot is goed
Vooral de grote evenementen hebben niet te lijden onder een voorzichtiger bestedingspatroon van consumenten. Zo heeft het grootste Nederlandse openluchtevenement, het Zwarte Cross Festival de afgelopen editie 150.000 bezoekers verwelkomd.
‘We zien geen ander beeld bij grote concerten’ zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. ‘Ook de dominante positie van Nederlandse deejays wereldwijd vertaalt zich in drukbezochte dance events waar reclame maken bijna niet voor nodig is.’
Dance
Het aantal dance events is ook verveelvoudigd de afgelopen tien jaar. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo'n 50 miljoen euro omzet voor alleen de dance events.
Waar de grote evenementen niet worden gehinderd door economische tegenwind, is dat bij kleinere evenementen wel het geval. Bezoekersaantallen blijven achter en er wordt aantoonbaar minder uitgegeven door consumenten aan drank en eten. Beschikbare subsidies voor festivals zijn de afgelopen jaren met 15% gekrompen.
Subsidieleed
‘Vooral de kleinere concerten en festivals hebben relatief grote afhankelijk van overheidssubsidies. Die lopen al jaren terug en bedreigen sommige festivals in hun bestaan’, denkt Van Eeden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!