Het nieuwe logo bestaat uit een geel wapenschild met een ooievaar erop. Het schild wordt geflankeerd door twee leeuwen. Het enige verschil met het vroegere beeldmerk is het stadsmotto dat Den Haag sinds vorig jaar heeft: Vrede en Recht.
Briefpapier
Voor de omvangrijke huisstijlaanpassing is 250.000 euro gereserveerd. Dit gaat vooral op aan onder meer nieuwe enveloppen en briefpapier en aanpassing van de gemeentelijke websites. In de loop van 2014 moeten de eerste resultaten zichtbaar zijn.
Zaken als het straatmeubilair, campagnes, brochures, kleding, voertuigen en formulieren komen later aan bod. Hiervoor moet nog budget worden gevonden.
Tijdsbeeld
Den Haag gebruikt het huidige logo met de wegvliegende ooievaar sinds 1991. Destijds waren de strak gestileerde logo’s populair. Wethouder Rabin Baldewsingh (PvdA) in een brief aan de gemeenteraad: ‘Wapens werden toen als ouderwets ervaren en pasten niet in het heersende tijdsbeeld.’
Volgens Baldewsingh zou het oude stadswapen nu juist beter aansluiten bij de identiteit van Den Haag als stad van ‘ Vrede en Recht’.
Corbijns spermacel
Het gemeentelogo moet overigens niet verward worden met het stadslogo dat zo’n zes jaar geleden werd ontworpen door fotograaf Anton Corbijn.
Dat omstreden logo (bijnamen: de vlieger, de spermacel) was meer voor promotie en toeristische doeleinden bestemd, maar werd nooit bekend en geliefd bij de inwoners van de stad.
Het oude logo
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!