Er is volgens Zeeman een run ontstaan op de sneakers die de retailer eergisteren presenteerde. De winkelketen kondigde maandag aan dat zij twee soorten sneakers heeft ontwikkeld: één op een eenvoudige manier en één op een hele extreme manier. De Hybrid Z heeft een verkoopprijs van 200 euro, de goedkope variant 'Basic Z' is verkrijgbaar voor een prijs van 12,99. Doel is te laten zien dat sneakers niet duur hoeven te zijn, als statement naar te dure merken.
Prijs opgedreven
Caroline van Turennout, Manager Marketing & Communication Europa, spreekt van een geslaagde campagne. ’Het is de bedoeling te laten zien dat de prijs voor sneakers laag kan blijven en wordt opgedreven door heel andere dingen. Denk aan exclusiviteit, dure verpakking en marketing. Als je alles eenvoudig houdt, hoeven sneakers niet duur te zijn. Op onze speciale website kan je precies zien waar het prijsverschil door is ontstaan.’
Code of conduct
Er kwam op sociale media ook kritiek op de campagne. Op Facebook rees de vraag hoe het zit met de duurzaamheid van de sneakers. Worden zulke goedkope sportschoenen wel op een ‘eerlijke’ manier gemaakt en van duurzame materialen?
Volgens Van Turennout is het antwoord daarop ja. Ze zijn volgens haar van ‘goede materialen’ gemaakt en ook ‘onder goede omstandigheden’ geproduceerd. ‘De schoenen zijn geproduceerd in twee soortgelijke fabrieken in China, die op gelijke wijze worden geauditeerd en zijn gecertificeerd omdat ze zich aan de afgesproken code of conduct houden. Daarbij gaat het om goede werkomstandigheden en geen kinderarbeid. In die fabrieken laten wij vaker onze producten maken.’
Wereldkaart
Zeeman wil onderstrepen dat het een duurzame koers vaart. De winkelketen is onder meer lid van het ethische handel-initiatief (ETI) en krijgt een C label status in the Rank a Brand duurzaamheidsranking, waarmee het in de kopgroep van kledingretailers zit, hoger dan bijvoorbeeld de Primark.
De retailer maakt vandaag toevallig (?) ook de locaties bekend waar ze haar artikelen produceert. De lijst is online gepubliceerd, tegelijk met het MVO-jaarverslag over 2018. Op de site van Zeeman is voortaan een wereldkaart te vinden waarop de leveranciers worden getoond. Hierop staan onder andere de leveranciersnaam, de adresgegevens, het type fabriek (textiel of non-textiel) en het aantal medewerkers in de fabriek.
Hebben
Maat het is wel duidelijk dat veel consumenten de sneakers gewoon graag willen hebben. Voor de dure Hybrid Z stond de teller binnen enkele uren al op vele duizenden online inschrijvingen, claimt Zeeman, terwijl er maar 150 paar - van de totale oplage van 500 stuks - via een zogenaamde raffle worden verkocht. Iedereen die zich heeft aangemeld, heeft nu een mail gekregen. Ben je ingeloot dan heb je een code ontvangen waarmee je de schoenen kunt bestellen.
De overige exemplaren zijn vanaf morgen drie dagen te krijgen in twee pop-up stores in Amsterdam (Hobbemastraat 3) en Antwerpen (Kloosterstraat 60). Daar is ook de goedkope sneaker te koop. De Basic Z is straks in 600 winkels verkrijgbaar.
Of er nog een vervolg op de campagne komt, kan Van Turennout nog niet zeggen. ‘We richten ons nu op de actie met de pop-up stores en daarna kijken we verder.’