Vorige maand was ik spreker bij het Apeldoorn-IT Congres 2011. Georganiseerd door de grote organisaties uit de Apeldoornse regio: Kadaster, Achmea, Belastingdienst, Getronics en de Gemeente Apeldoorn. Mijn verhaal ging over Empowerment van medewerkjers en de rol van de IT-afdeling daarbij. Die zou veel minder vanuit een beheersmatig denken en veel meer vanuit een facilterend denken moeten opereren. En daarbij medewerkers toegang moeten bieden tot zaken als 'cloud computing', 'social media' en het gebruik van smart phones. De workshopdeelnemers afkomstig van de Belastingdienst waren het er met elkaar over eens: onze organsiatie is hier zeer terughoudend in, vanwege de beveiliging van onze systemen, dit zal voor ons heel lastig zijn.
En toch gaat de Belastingdienst het experiment aan, melden ze op hun site. In de maand maart bij wijze van proef. En waarom? "In deze drukke aangiftemaand bieden we nu ook via Twitter hulp bij aangifte, aan particulieren. We willen hiermee onze bereikbaarheid vergroten, en door het open karakter van Twitter ook meer mensen helpen met eenzelfde antwoord." Even wat cijfers: Jaarlijks beantwoordt de Belastingtelefoon circa veertien miljoen vragen. Meer dan 35 procent (ongeveer vijf miljoen) daarvan wordt tijdens de aangifteperiode gesteld. Door de vragen via Twitter te beantwoorden kunnen andere (potentiele) vraagstellers hiermee ook direct geholpen worden, en dat scheelt weer telefoontjes. Kijk, dat vind ik nu een goede en slimme stap die ook getuigt van durf, ik ben erg benieuwd hoe dit experiment gaat lopen!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!