Dit blijkt uit een inventarisatie van Porter Novelli en Clipit, waarin het tweetgedrag van ruim 100 Nederlandse beursgenoteerde bedrijven en hun ceo’s twee maanden onder de loep is genomen.
De ceo en Twitter: een slecht stel?
De twitterende ceo’s is al langer onderwerp van discussie, in binnen en buitenland. De Amerikaanse universiteit Dartmouth deed onderzoek naar Fortune 500-bedrijven, waaruit bleek dat van de Amerikaanse ceo’s 68% niet aanwezig is op Facebook, Twitter, Google+ en zelfs niet op LinkedIn. 28 ceo’s hadden een Twitter-account. In Nederland is het onder ceo’s van beursgenoteerde bedrijven dus wel wat beter gesteld, maar ook hier is de overgrote meerderheid niet actief.
Ajax, Exact en TMC Group
Van alle onderzochte bedrijven heeft 15 procent van de ceo’s een openbaar Nederlandstalig en actief Twitter-account. Deze ceo’s tweeten over het algemeen bescheiden. In totaal zijn er vijftien twitterende ceo’s. Slechts drie van hen hebben meer dan 100 keer getweet in de geanalyseerde twee maanden. De vijftien ceo’s samen verstuurden ruim 600 tweets. De top drie twitterende CEO’s die de meeste tweets (tweets, mentions en retweets) opleveren ziet er als volgt uit:
1. Michael Kinsbergen, @mkinsbergen, AFC Ajax (295 waarvan 17 eigen tweets).
2. Erik van der Meijden, @erikmeijden, Exact (178, waarvan 35 eigen tweets).
3. Thijs Manders, @thijsmanders, TMC Group (107 waarvan 48 eigen tweets).
Deze drie zijn verantwoordelijk voor maar liefst 95 procent van alle verstuurde tweets van de 15 actief twitterende ceo’s. Waar tweeten deze ceo’s dan over?
Veel retweets, weinig dialoog
Michael Kinsbergen tweet zelf niet veel (17 keer), maar zijn zeldzame tweets worden wel massaal geretweet, vermoedelijk door Ajax-supporters. Het gaat dan ook veelal over wedstrijden van Ajax en nergens over beleidsaangelegenheden. Ook proberen supporters in contact met Kinsbergen te komen via de vele @mentions. Hij reageert niet op deze tweets.
Erik van der Meijden tweet vooral over Exact en over zijn media optredens. Van der Meijden gaat wel in dialoog, onder andere met Exact-werknemers. Thijs Manders tweet zelf het meest van de drie topbestuurders en de tweets zijn ook divers qua onderwerp. Het gaat veelal niet direct over het eigen bedrijf TMC maar over beurs, innovatie en tech-nieuws en incidenteel over eigen initiatieven. Manders gaat nauwelijks zelf in dialoog op Twitter.
Ajax scoort hoogste pr-waarde
Er is ook gekeken naar de waarde van de tweets van de fondsen in termen van pr-waarde. De hoogste pr-waarde van tweets wordt gecreëerd door AFC Ajax, gevolgd door PostNL (circa 1 mln) en Heijmans (circa 500.000).
AFC Ajax creëert met zijn tweets een pr-waarde van ruim 36 miljoen euro en is daarmee verantwoordelijk voor 90 procent van de totale pr-waarde. De tweets van de Amsterdamse voetbalclub betreft in slechts 3 procent van de gevallen eigen berichten. Oorzaak van de hoge pr-waarde van Ajax-tweets is het hoge aantal followers (nov: 278.561) die ook voor veel retweets zorgen. Volgers van het Ajax acount hebben soms zelf ook veel volgers. Veel huidige Ajax-spelers en prominente ex-Ajax voetballers zijn nu actief als stafleden als Frank (én Ronald) de Boer (nov: 129.804) en Edwin van der Sar (nov: 740.025) hebben bijvoorbeeld veel volgers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!