1. Welke ontwikkeling in de industrie is je het meeste bijgebleven, van het afgelopen jaar?
De grootste ontwikkeling is hoe het concurrentieveld aan het veranderen is. Denk aan alle nieuwe spelers zoals de consultancy- en technologiebedrijven die andere posities aan het innemen zijn binnen het vakgebied. Volg de acquisities en kijk goed naar de make-up van de holding bedrijven en je krijgt een goed beeld waar de verschuivingen plaatsvinden. Ik denk dat we oprecht kunnen spreken van een nieuwe renaissance in het vak.
2. Hoe vind je het met de industrie gaan? Op welke terreinen laat de branche (nog) te veel liggen, kunnen ‘wij’ de wereld eigenlijk wel veranderen? (Of is dat laatste al achterhaald en zo ja, is dat teleurstellend of een zegen?)
Ik hoor nog te veel traditionele bureaus en of mediabureaus zeggen dat ze meer digitaal moeten zijn of dat ze zich bij start-ups aan willen sluiten om meer met innovatie te doen. Wanneer je daar nog over aan het nadenken bent dan is het vrij snel een game-over verhaal. Creatief gebruik van digital moet de motor van je bedrijf zijn. Dat is een uitdaging voor veel bedrijven met legacy, ze zullen zeggen dat ze hun geld met andere dingen verdienen. Van die houding worden ze langzaam waarin ze uiteindelijk keihard wordt ingehaald. Ik vind de huidige shake-up daarom erg gezond.
Het grote wapen om de wereld te veranderen? Dat blijft in mijn ogen nog steeds verankerd zitten in creativiteit. Uiteindelijk moeten we nog steeds de hart en geest veroveren van de consument. Technologie helpt maar zal nooit de vervanger zijn.
3. Wat zijn je drie favoriete cases in Cannes en waarom? Waar gaan de winnende cases dit jaar het verschil op maken?
Wifi Alarm - Toegepaste innovatie op een bestaand product.
Geico FastForward (Lake) - Humor, satire en bang on insight -
#olmag=/_ajax/archive/?action=arc_work%26value=23449%26rndm=168">Nameless Paints (Dentsu) - Een goede kanshebber van eigen stal waar ik stiekem best wel een beetje trots op ben. Groots in gedragsverandering, waarin product innovatie helpt het merk verhaal te vertellen.
#olmag=/_ajax/archive/?action=arc_work%26value=23449%26rndm=168">
De winnende cases in Cannes laten op hun manier zien hoe ze de zeitgeist op een unieke manier weten vast te pakken of hebben kunnen veranderen dmv de invloed van communicatie, product innovatie en interactie.
4. Cannes goochelt nogal eens met categorieën, hoe kijk je daarnaar? Wat zegt het over het festival?
Als de industrie met ramp tempo veranderd moet Cannes mee :-) Ik vind de ontwikkelingen binnen health, entertainment en innovatie een goede progressie.
5. Vanuit Nederlands oogpunt: wat denk je dat we kunnen verwachten in Cannes?
Ik vond het werk voor the next Rembrandt van ING erg goed.
Meer lezen over Cannes Lions 2016? Bekijk ons dossier.
In het Cannes-nummer van Adformatie dat over 2 weken verschijnt staat een groot interview met Sven Huberts over zijn bliksemcarrière in het moderne Azië.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!