Premium

13 x Johan Kramer over copywriting anno nu

Niemand leest long copy en dat is vaak maar goed ook, zegt freelance regisseur/schrijver Johan Kramer (50).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Welke tekstregel zet jij onder bovenstaand beeld van Bill Tanaka?

ZONDE.

Wat is jouw favoriete woord of tegeltjeswijsheid? En waarom?

&;Life’s too short to spend it with assholes. Dit was een belangrijk motto bij KesselsKramer en ik hanteer dat nog steeds, zowel privé als in het werk.&;

Kun je excellente copy leren schrijven, wat moet je als copywriter van huis uit ‘hebben’?

&;Schrijven en het verzinnen van reclamecampagnes is bij uitstek een ervaringsvak: je leert het door het heel veel te doen. Ik schreef vroeger schoolkranten en voetbalblaadjes vol. Daarna bij FHV BBDO werd ik junior-copywriter en heb ik brochures voor de NS volgeschreven. Dodelijk saai, maar het leerde je wel om schrijfspieren te ontwikkelen.

&;Wat natuurlijk erg helpt is een levendige fantasie, analystisch vermogen en bepaald soort observatievermogen. Goede copywriters zijn vaak een beetje outsiders. Vroeger waarschijnlijk verlegen, een beetje alles gadeslaand en daardoor het vermogen de vele gedachten in het hoofd mooi op te kunnen schrijven.

&;Toen ik met Erik Kessels in Londen ging werken, was het best spannend als copywriter. Een van onze eerste campagnes was voor een bank en die bestond uit allemaal advertenties over hypotheken. Dat was in Nederland al lastig om simpel onder woorden te brengen, maar als niet-Engelstalige schrijver vond ik dat enorm ingewikkeld.

&;Ik weet nog dat ik er wel twee weken mee bezig was. Toen m’n collega’s de campagne zagen, complimenteerden ze dat ze het zo mooi simpel vonden…knap dat ik het zo eenvoudig had opgeschreven. Maar ja, dat was het enige dat ik met m’n beperkte kennis van de Engelse taal kon doen…

&;Nu ik regisseer helpt het goed kunnen schrijven me bij het maken van interpretaties en bij het schrijven van filmscripts. Ondanks dat het een andere discipline is, is het prettig als je snel je gedachten op papier kunt zetten.

&;Ik heb zojuist een project gedaan met m’n jongste dochter, die dol is op schrijven. Ze vroeg me hoe je kinderboekenschrijfster kan worden. Ik stelde voor omdat samen uit te zoeken. We zijn bij tien Nederlandse kinderboekschrijvers op bezoek gegaan: m’n dochter deed de interviews en ik fotografeerde ze op hun werkplek.

&;Zo hoorden we veel schrijftips en maakten er samen een boekje en expositie van voor de Kunsthal in Rotterdam, die vanaf de kinderboekenweek in oktober te zien was, met als titel "Later word ik kinderboekenschrijfster". Grappig dat je zo je hele werkende leven met schrijven bezig blijft.&;

Wat is jouw favoriete copy(regel) ooit, en van wie?

&;Just do it. Van Dan Wieden.&;

Wie is volgens jou de beste Nederlandse copywriter ooit, en waarom?

&;Je neemt de pink van Sikko Gerkema, de ringvinger van Ron Meijer, de middelvinger van David Snellenberg, de wijsvinger van Zwier Veldhoen en de duim van Mark Müller en je schudt de hand van de beste copywriter van Nederland.&;

Duid aan de hand van 1 tweet (max 140 tekens) de huidige status van long-copy?

&;Niemand leest long copy en dat is vaak maar goed ook.&;

Hoe komt het toch dbat er tegenwoordig zelden nog een copy-Lamp wordt uitgereikt?

&;Misschien omdat er vrijwel geen long copy is?&;

Wat is je favoriete beeld? Kun je dat omschrijven?

&;Het beeld van feestende rijke lui op een kleine boot in de Middelandse zee in Het ziet eruit als een volgepakte boot met vluchtelingen en toont in één klap onze westerse decadentie en onverschilligheid.&;

Le Petit Prince kijkt met z’n hart. Schrijf jij met je hart, of je hoofd?

&;Ik begin met het hoofd maar eindig met het hart.&;

Wat doe je om een &;writer’s block&; te deblokkeren?

&;Hoe ouder je wordt, hoe minder last je ervan hebt. Een wandeling in het bos doet trouwens ook wonderen.&;

Wat vind je de meest interessante ontwikkeling in het vak – en wat betekent die ontwikkeling voor de copywriter van vandaag?

&;In het online medialandschap van vandaag ontstaan oneindig veel niches en juist daar kan long copy z’n revival krijgen, omdat er dan immers sprake is van oprechte interesse en aandacht.&;

Wat vind je zelf de meest wezenlijke interviewvraag ? En beantwoord die eens?

&;Hoe vaak lach je op een dag? Ik doe m’n best maar vaak te weinig&;.

Waarom schrijf jij eigenlijk?

&;Omdat ik dan meer kan zeggen.&;

In deze serie (gepubliceerd in Creatie 3, oktober 2015) komen aan het woord: , Bas Korsten, Marcel Hartog, Zwier Veldhoen,Stef Jongenelen, Maaike Schutten, Johan Kramer, , , Mark Müller, Ernst Jan van Rossen, Donald Nolet, Mark van der Heijden. (Foto&;s: Bill Tanaka) 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie