Zelfcensuur in social media

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ben een groot fan van The Cool Hunter. Trend watchers die op een zeer smakelijke wijze beelden verzamelen van what's hot & new in de wereld. Check vooral hun en abonneer je op hun nieuwsbrief. En ze zitten ook op Facebook, en daar gaat dit blogje over. Over een fenomeen wat ik daar steeds frequenter tegenkom: zelfcensuur.

Een plaatje van een vrouw die, als ware het een enorme berg cocaine, een snuif neemt van een uit wit poeder bestaand facebooklogo. De foto is afkomstig van , een Oost Europese kunstenares en heeft als als titel 'XXI century drug'. De levensduur van deze posting was niet meer dan tien minuten, weggehaald uit angst voor repercussies van het Facebook-team. Het zou ze wel eens te ver kunnen gaan.

Eerder maakte professioneel fotograaf Jan van Breda mee hoe fotografie van het Amsterdamse homo-uitgaansleven in de Cruise Club Church werd aangemerkt als 'ongewenst', wat leidde tot het deactiveren van zijn account. En dat terwijl de gewraakte foto's zonder problemen in het Parool waren gepubliceerd. Na aandacht in een aantal media, zoals de kreeg Jan weer toegang tot zijn account. Maar hij is wel voorzichtiger geworden met wat hij op Facebook plaatst.

En zo onstaat een nieuwe vorm van zelfcensuur die nogal haaks staat ten opzichte van het 'vrijheidsgevoel' dat social media plegen te laten ontstaan. Het vraagt bijna om een 'social media watch dog' bij wie je dit soort incidenten kunt melden en beoordelen. En je gelijk kunt halen tegen een steeds machtiger wordend fenomeen als Facebook.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie