Scheiding redactie en commercie is wel zinvol

Richard van Hooijdonk van MarketingXperts krijgt de laatste tijd veel aandacht. De voormalige marketing manager van DSB, de club van de AZ-voorzitter Dirk Scheringa, schiet soms raak met zijn gedreven commerciële aanpak. Maar mist soms ook gewoon het doel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zag op een verwijzing naar een met Van Hooijdonk op , waarin hij betoogt dat het afgelopen moet zijn met de scheiding van redactie en commercie bij tijdschriften en kranten.

Citaat:
'Het afschaffen van de scheiding tussen redactie en commercie is 1 van de vele maatregelen die nodig zijn om de bedrijfstak weer gezond te maken. Ik geef uitgeverijen die daarin niet meegaan geen kans van slagen. Die zullen het aantal adverteerders zien teruglopen, en daarmee de inkomsten.

Adverteerders zullen deze ontwikkelingen toejuichen. Te vaak komen die onterecht in het nieuws. Of wordt het nieuws uitvergroot en telkens opnieuw gebracht. Denk aan de Legio Lease affaire. Natuurlijk, kranten hadden een punt. Nogal wat prospects zijn niet volledig geadviseerd. Maar ' de media' zijn wel veel te ver gegaan in hun berichtgeving. Telkens opnieuw werd het ouwe nieuws opgerakeld, en kregen boze deelnemers de tijd en ruimte om hun ongenoegen te uiten. '

Dat maakt me echt boos.
Tijdschriften zijn interessant voor adverteerders, omdat er lezers zijn (nog steeds in grote aantallen). Als je de lezers niet goed bedient dan heb je misschien adverteerders, maar wordt je niet erg serieus genomen. Ook al begrijp ik best dat er bij een glossy anders over adverteerders wordt gedacht dan bij Elsevier of de NRC.

Ik weet ook best dat de reacties bij dagbladen in ivoren torens zitten, en natuurlijk mogen ze best eens de lezer opzoeken, maar om nu meteen dikke maatjes met adverteerders te worden? Dat zal ze echt niet redden.
En ook begrijp ik best dat het voor adverteerders vervelend is als er in het blad waar je geld in stopt onaardige dingen staan. Belangrijk is de vraag: is het waar? Nee? Dan moet je maar aan alle bellen gaan hangen en de meeste redacties staan best open voor kritiek.

Ik ben verantwoordelijk voor Tijdschrift voor Marketing en bij deze titel komt 2/3 van de opbrengsten uit lezersinkomsten en 1/3 uit adverteerders. Wie is dan belangrijker?

Dat wil helemaal niet zeggen dat we geen aandacht hebben voor adverteerders, we staan altijd open voor goede ideeën, maar het is niet dat ze bij ons op schoot zitten. Het belang en interesse van de lezer staat voorop.

TvM bestaat 40 jaar en is zo oud geworden omdat er geen connectie is tussen de verhalen die er in staan en de adverteerders die op de andere pagina's staan. Koppelverkoop (een leuk verhaaltje, maar dan wel adverteren!) is volslagen uit den boze. Maar ik weet best dat dit niet overal zo strikt geldt.

Wat hij betoogt is niet veel anders dan: ik adverteer in uw medium en dus zal er niet negatief geschreven worden over mij. Dat is echt de bijl aan de wortel van de vrije pers.

Ik vond het in eerste instantie ook onbegrijpelijk dat Emerce en Marketingfacts de beste man gewoon aan het woord laten (hij zegt toch: wie betaalt bepaalt) en hem geen enkel weerwoord geven.
Inmiddels heeft marco derksen dat wel gedaan. De discussie is goed!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie