Een uiterst relevante vraag voor de mensen achter infrastructurele projecten. Hinder die de spuigaten uitloopt kan grote impact hebben op de uitvoering: het tijdelijk stopzetten van het werk, het niet s'avonds of s'nachts mogen werken (terwijl er juist dan geen of weinig treinen rijden en het spoorverkeer niet gehinderd wordt), het moeten nemen van maatregelen om de hinder te verminderen.
Pieter Jan Stallen is hoogleraar van de Faculteit der Sociale Wetenschappen, van de Universiteit Leiden met een grote belangstelling voor hinderbeleving. Zijn inaugurele rede in 2001 ging over de beleving van geluidshinder. Het gevoel invloed te kunnen hebben is een belangrijke factor bij het ontstaan van stress of frustratie. Ben je speelbal, ontbreekt het gevoel van de mogelijkheid om invloed te kunnen uitoefenen? Dan is de hinderbeleving er eerder en ook groter.
Dat principe geldt dus ook voor andere soorten van hinder zoals trillingen of bromtonen. En waar de ingenieurs van infrastructurele projecten zich vooral richtten op meetrapporten en grafieken, blijkt nu dat de focus op het proces en het betrekken van de omgeving een belangrijke factor is om de hinderbeleving te verminderen. Voor de geinteresseerden is er een uitgebreid rapport verschenen: Trillingshinder door exploitatie van railinfrastructuur, gratis te downladen van de site van het Centrum Ondergronds Bouwen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!