Grote projecten zakken weg in moeras inspraakprocessen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twee Delftse hoogleraren Friso de Zeeuw en Hugo Priemus kwamen van de week in het nieuws vanwege een brief waarin zij reageren op de ophef rond de snelweg A4 ter hoogte van Leiden. De verbreding van die weg werd onlangs door de Raad van State stilgelegd, omdat Rijkswaterstaat, de uitvoerder van het project, de gevolgen voor het milieu niet goed had onderzocht. Hiertegen was protest aangetekend door actievoerders van Milieudefensie. Zie verder . Te ingewikkelde processen, in combinatie met een inspraakprocedure die pas als de plannen uitgekristalliseerd zijn van start gaat. Dat zorgt voor veel ellende.

Je zou volgens mij twee richtingen uit kunnen gaan om dit dilemma op te lossen: de regelgeving herzien en zo een simplificatie van de processen bewerkstelligen. Dat is vooral een technisch verhaal, met een aantal wetwijzigingen. De andere mogelijkheid ligt volgens mij in een andere visie op communicatie en omgevingsmanagement vanuit de grote projecten. Bereidheid tonen om al in de eerste fase van het planvormingstraject aan tafel te gaan zitten met belanghebbenden en met hen helderheid te krijgen over de randvorwaarden en eisen die deze partijen stellen aan zowel de projectaanpak en het te volgen proces als aan het uiteindelijike projectresultaat. Mensen werkelijk serieus nemen in plaats van hen beschouwen als 'calculated risk' in het projectmanagement. Leuk trouwens dat we vanuit Logeion juist op 18 oktober over dit onderwerp een congres gaan organiseren waar de lessen van grote infraprojecten (Noord Zuidlijn, Betuwe route, HSL) op dit terrein worden besproken! Zie voor meer informatie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie