Maandag schreven we op www.marketing-online.nl dat de Free Record Shop gaat inhaken op de uit Amerika overgewaaide trend die Bookcrossen heet. Daarvoor heeft het de site freeboek.nl opgezet.
Een dag later vonden we een aantal reacties van gepikeerde bookcrossers in onze mailbox. Ze beschuldigen Hans Breukhoven ervan het Bookcross-concept te hebben ingepikt voor eigen gewin. En dat terwijl Bookcrossen totaal niet commercieel is!
Bij Bookcrossen krijgen boeken een zogenaamde tweede kans. Iemand die een boek gelezen heeft, registreert zijn boek op internet en laat het vervolgens ergens liggen, waardoor de eerlijke vinder er opnieuw plezier aan kan beleven. Free Record Shop geeft een eigen draai aan het concept middels de site freeboek.nl te openen, zodat internetters, na registratie, de reis van hun achtergelaten boek kunnen volgen. Voor de registratie dien je in een FRS-winkels een FREEBOEK sticker op te halen met daarop de instructies en het registratienummer waardoor elk boek een unieke code meekrijgt, gratis.
Echter, het initiatief is bedoeld als startactie voor het openstellen van de boekenafdeling op www.FreeRecordShop.nl. Free Record shop verzamelt op deze wijze klantgegevens, om die waarschijnlijk in te zetten voor acties in de toekomst. Op de boekensite is een Nederlands boekenassortiment van ruim 100.000 titels te koop. In de winkels heeft Free Record Shop een klein assortiment boeken te koop, maar op de internetsite wordt de totale collectie aangeboden.
De actie van Free Record Shop is nu in het verkeerde keelgat geschoten van de oldschool bookcrossers in Nederland, die zich hebben verzameld in een aantal online communities. Zo reageert B. Hengeveld: 'De heer van Breukhoven had beter contact op kunnen nemen met www.bookcrossing.nl. Bookcrossing is niet commercieel maar wat de heer Van Breukhoven doet is aan de haal gaan met een idee van een ander om het om te zetten in een commerciële gedachte.
De heer Van Breukhoven probeert zijn adressenbestand op deze manier te vergroten en meer bezoekers in zijn winkels te krijgen.
De heer van Breukhoven had een erg sympathieke en creatieve actie kunnen opzetten door contact op te nemen met bookcrossing, de bookcrossinglabels
in zijn winkels kunnen leggen en openlijk laten weten dat hij sympathiseert met het idee van bookcrossing. Het had hetzelfde effect voor hem gehad namelijk meer mensen in zijn winkels. Alleen het kennelijk voor hem zo belangrijk adressenbestand ontbreekt in dit geval.
Het freeboek.nl initiatief is bedoeld als startactie voor het openstellen van de boekenafdeling. Waar zijn de freeboeken van de heer van Breukhoven zelf? Nu kunnen mensen labels halen om hun eigen boeken 'vrij' te laten. Het enige doel van de heer van Breukhoven is om zoveel mogelijk te verdienen met het idee van een ander er er zelf zo weinig mogelijk geld in te steken.'
M. Moulijn haakt aan en onderneemt actie: 'Beter goed gejat dan slecht bedacht, moet de Free Record Shop gedacht hebben. Het concept bookcrossing bestaat immers al jaren in Nederland. In Nederland zijn er meer dan 5200 leden, die tesamen meer dan 33.000 boeken hebben geregistreerd en losgelaten. Een beetje jammer dat de Free Record Shop dit idee schaamteloos heeft gejat. De wijze waarop Free Record Shop een idealistisch concept als bookcrossing commercieel probeert uit te buiten, zonder ook maar enig overleg te heb-ben gepleegd met de bookcrossing community, kan alleen maar gedoemd zijn te mislukken. Waar mogelijk zullen wij, de echte bookcrossers, FREEBOOK tegen gaan werken. Ook bij jatwerk is vaak enig tact vereist, wat de Free Record Shop duidelijk ontbreekt. Jammer!'
En zo waren er nog veel meer mailtjes van boze bookcrossers. De leden van de communities www.bookcrossing.tk en www.bookcrossers.nl deden ook een duit in het zakje, en op de fora van deze boekclubs gaat de discussie verder, zoals op het Nederlandse forum van www.bookcrossing.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!