Premium

'We wilden gewoon alles laten zien'

Robin Plaisier en Ruben van de Groep vielen op tijdens de TBWA Talent Pitch eind vorig jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het team kreeg een half jaar de tijd om zich te bewijzen. En dat deden ze: deze zomer begonnen ze bij het bureau als junior team.

Hadden jullie al eerder meegedaan aan zo’n talent pitch? Hoe kwamen jullie erbij om mee te doen?
&;Nee, dit was de eerste keer. We waren aan het freelancen toen we deze talentpitch op facebook voorbij zagen komen. We dachten: TBWA is een groot en tof bureau dus waarom niet.&;

Wat hebben jullie laten zien tijdens de Talent Pitch van TBWA vorig jaar?
&;Eigenlijk vrij wisselend werk. Slimmigheidjes als aanvulling op lopende campagnes, academie-dingen, een viral filmpje en ons afstudeerproject.&;

Hoe hadden jullie je voorbereid?
&;Nou, eigenlijk zat het praatje al redelijk strak in ons hoofd. In de periode ervoor waren we namelijk al wat bureaus langsgegaan om met creatieven onze map te spiegelen. Altijd goed. We stemmen wel altijd het werk af op het type bureau.&;

Twintig minuten is heel kort. Wat wilden jullie vooral laten zien tijdens die twintig minuten?
&;We wilden eigenlijk gewoon alles laten zien. We hadden geloof ik 8 cases in onze map en die wisten we precies in die 20 minuten te proppen. Twee seconden na ons laatste woord ging het belletje haha.&;

Vinden jullie zo’n speed date-achtige pitch een goede manier om jong talent te scouten, en zo ja waarom?
&;Jazeker. Om het voor bureaus werkbaar te houden om zoveel jonge creatieven te spreken moet je gewoon de vaart erin houden. Bovendien heb je denk ik binnen 5 minuten al door of een team wat in zich heeft of niet.&;

Weten jullie ook wat het was in jullie werk dat TBWA overhaalde jullie een proef-halfjaar te geven?
&;Ze waren erg gecharmeerd van de simpelheid in onze ideeën en de manier waarop on –en offline met elkaar speelden. Buiten dat klikte het gewoon erg goed tijdens het gesprek.&;

Hoe was het afgelopen half jaar? Voelden jullie veel druk? Kunnen jullie wat vertellen over hoe jullie die zes maanden hebben beleefd en over de dingen die je hebt gedaan bij TBWA?
&;We hebben zelfstandig gewerkt op veel grote merken en ook tof werk kunnen maken. We hebben het afgelopen half jaar steeds als een periode op zich gezien. Het is fantastisch om hier te zitten: kansen genoeg en ruimte om veel te leren. Wat er na dat halve jaar zou gebeuren zouden we dan wel zien. Blijven of weggaan, we zouden zes maanden vol gas gaan. Ik denk dat de andere jongens er ook zo over dachten. Of we druk voelden? Als je de laatste weken de begeleidende teams keer op keer met gesloten deur ziet vergaderen wordt het toch wel spannend ja.&;

Wat is jullie kracht? Wat maakt jullie een goed creatief team?
&;Moeilijke vraag. Ik denk dat we nuchter zijn en gewoon hard werken. En altijd op zoek naar slimme invalshoeken en manieren om het verhaal zo simpel en sterk mogelijk te vertellen.&;

Hoe omschrijf je jullie stijl?
&;Dat is lastig te zeggen omdat we eigenlijk nog te kort bezig zijn om al een duidelijke lijn te herkennen. Ik zou zeggen, vraag het over een paar jaar nog eens.&;

Kun je wat vertellen over jullie inspiratiebronnen. Hebben jullie ook voorbeelden, en welke?
&;Ruben: Ik vindt het vet als een gozer van 20 de ambitie heeft om de oceaan schoon te maken, en dat nog gaat waarmaken ook. Maar ik word ook heel blij van een eettent (als deze) waar je gewoon koffie met een uitsmijter zonder onzin kunt bestellen. Of het feit dat een vrachtwagenmonteur met zijn vrouw op een Enfield de wereld rondreist en daar ook nog een knaller van een boek over schrijft.

Robin: Ik hou er van als een merk of artiest een compleet nieuwe wereld creëert. Zoals in het werk van video-artist Chris Cunningham. Of in advertising in de “We are Animals” campagne van Fred&Farid voor Wrangler. De manier waarop daar de mens als dier wordt afgebeeld in combinatie met de natuurlijke rol voor Wrangler als een soort “second skin”, vind ik heel tof.&;

Wat is tot nu toe (eigen) werk waar jullie het meest blij mee zijn?

&;Lastige vraag maar we denken eigenlijk dat dat iets heel kleins en simpels is.
We werkten mee aan de SIRE campagne waarin we ouders waarschuwde voor het feit dat kinderen porno op internet kunnen verwarren met de realiteit (van seks). Daarvoor bedachten we een fakevraag in de seksvragenrubriek van de Playboy. Daarin vertelt een meisje van 11 dat ze binnenkort naar de dokter moet en vraagt ze zich af of ze zich dan ook helemaal moet uitkleden en seks moet hebben met de dokter. In het ‘antwoord’ kwam SIRE met zijn boodschap.&;
 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie