In de nieuwste commercial van Volkswagen leeft Epke Zonderland zich uit op een speciale editie van de Volkswagen Tiguan. De auto heeft allerlei technische hoogstandjes, waardoor Zonderland tijdens het rijden gewoon zijn oefeningen kan doen. Dat trainen in de auto is mogelijk dankzij de ‘Sport mode plus', een combinatie tussen adaptive cruise-control en lane-assist.
Wat vindt Nederland?
Die functies bestaan natuurlijk alleen in de commercial. Maar ondanks de ‘don’t try this at home’ waarschuwing, snapt niet iedereen de grap. Onderzoeksbureau MeMo² liet de reclame zien aan 101 respondenten en een van hen zegt: 'Verkeersveiligheid wordt niet in acht genomen. Daarom vind ik dit een slechte reclame.'
Slechts 25% vindt de commercial geloofwaardig. Kijkers vinden ‘deze commercial niet passen bij het imago van degelijkheid’.
Opvallend, leuk en onderscheidend
Ondanks de kritiek, bereikt de commercial zijn doel. ‘Als ik het geld ervoor had, ging ik meteen naar Volkswagen om een nieuwe te kopen!’ zegt een kijker. De meerderheid vindt de reclame opvallend (64%), leuk (53%) en onderscheidend (53%).
Hij staat
Max de Jong van MeMo² vindt Volkswagen en Epke een goede combinatie. ‘Beide ‘merken’ horen tot de top in hun categorie. Ook volgens de kijker is er een duidelijke chemie zichtbaar tussen de sportieve VW Tiguan en de turner.’
Over het onderzoek
De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van de Gouden Standaard van de MOA). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.