Dat blijkt uit vragen die Blauw Research heeft gesteld aan enkele tientallen groep media- en reclameprofessionals als input voor de bijeenkomst 'Moving Up in the advertising industry' van IAA en Adformatie op dinsdagmiddag 29 september bij Gummmbar in Amsterdam.
Christel van de Burgt, research consultant bij Blauw Research, schreef de volgende analyse van de antwoorden op de vragen die zij stelde.
Harde werkers
De meeste ondervraagden werken nu twee jaar voor hun huidige werkgever en hebben een vast contract of zijn eigen baas. Ze werken hard. De meesten hebben een contract van 36 tot 40 uur en geven aan in werkelijkheid meer uren te maken. Werken doen ze ten behoeve van hun eigen ontwikkeling en plezier. Pas op de derde plaats volgt de noodzaak om nu eenmaal een inkomen te hebben.
Salarissen
Om hoeveel euro's gaat het? De helft van de deelnemers verdient bruto tussen de 25 duizend en 50 duizend euro per jaar (inclusief eventuele bonus) op basis van een 40-urige werkweek. De andere helft verdient meer. Hierbij denkt de helft van de deelnemers dat zij minder verdienen dan collega's in vergelijkbare functies.
Nieuwe uitdaging
Is de huidige baan een goede match? Voor de helft van de deelnemers wel. De andere helft overweegt een andere baan. Gebrek aan uitdaging en ontwikkeling zijn hiervoor de meest genoemde redenen. Ook gebrek aan ontwikkeling van de organisatie als geheel wordt genoemd: 'Er worden totaal geen stappen genomen om te groeien of met de tijd mee te gaan.'
Ruim een derde van de deelnemers geeft overigens aan dat hun manager best mag weten dat zij op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Zoeken doet men voornamelijk via het eigen netwerk. Het updaten van LinkedIn vindt men dan ook belangrijk. Maar niet iedereen hoeft veel energie te steken in solliciteren. Voor een deel van de deelnemers zijn de banen altijd komen aanwaaien.
Concurrentie
Hoe zien de deelnemers hun positie op de arbeidsmarkt? Er is veel concurrentie. Daar zijn veel deelnemers het over eens. Ook de (oudere) leeftijd wordt genoemd in een negatieve context.
De meningen verschillen over de ontwikkelingsrichting van de media- en reclameprofessional. Enerzijds bestaat de overtuiging dat vakmanschap altijd zal bovendrijven. 'Al gaan de technologische ontwikkelingen erg snel, in mijn beleving blijven vakmensen nodig.' Anderen twijfelen of echt (creatief) talent nog wel van waarde is. 'Is het niet beter om je inhoudelijk te specialiseren? Of juist meer de kans van projectmanagement op te zoeken?' Een mooi vertrekpunt voor de deelnemers van het event.
De deelnemers aan de enquête waren tussen de 24 en 64 jaar oud en allen hoger opgeleid.
Moving Up in the advertising industry
Sprekers op Moving Up zijn Arno Peperkoorn, directeur en managing partner van Result Recruitment, Diederik Breijer, ceo van IPG Mediabrands Benelux, Anouk de Wolff, head of talent building bij Treatwell, en Marcel Molenaar, head of marketing solutions bij LinkedIn Benelux.
Het programma begint om 16.00 uur en eindigt met een borrel om 18.00 uur.
Je kunt je hier aanmelden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!