SXSW: crowdfunding voor non-profits

Hoe verdubbel je in een middag je online slagkracht als online non-profit? Make friends, don’t advertise!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit zijn de learnings die vier crowdfundingplatforms - Kiva, Charity Water, Donors Choose en Global Giving - deelden op .

Deze voorlopers zitten niet toevallig voor me op een rij. Ze zien elkaar vaker, veel vaker. Het begon met data rondom A/B-tests en een biertje of twee, maar nu delen ze ook e-mailstrategieën, SEO-tips en mislukte campagnes. Zo besparen ze kostbare tijd en budget. Ze mailen elkaar om ideeën of hypotheses te toetsen en krijgen vaak binnen 24 uur het antwoord dat ze zoeken. Ze vissen deels uit dezelfde vijver, maar samen maken ze de vijver groter en creëren ze ‘the future of giving’. Ook helpen ze elkaar om intern mensen te overtuigen van nieuwe plannen of methodes.

Lean tech startups

De vier organisaties zijn relatief jong en lijken meer op tech startups dan traditionele (non-profit) organisaties. Ze hebben eigen online teams: creatie en development, vele malen groter dan marketing en fondsenwerving. Alle hangen ze de principes van The Lean Startup aan: klein beginnen, testen, leren, itereren. Niet beginnen met totale transparantie bijvoorbeeld, maar bij een selectie van projecten. En leer van de feedback.

Ervaring in plaats van advertising

"We spend zero bucks on advertising", zegt Paull Young van Charity Water. Ook DonorsChoose en GlobalGiving doen dat niet, Kiva alleen rondom feestdagen. Waarom niet? Ze hebben een veel sterker marketingmiddel: de ervaring van het geven! 

Charity Water krijgt voor een gemiddelde crowdfundingcampagne van $1000 dertien nieuwe gevers, omdat elke persoon die een campagne start zijn directe omgeving heel sterk gaat beïnvloeden en een nieuwe groep gevers introduceert. Het doel is dan ook niet om gevers altijd zoveel mogelijk geld te laten geven, maar om zoveel mogelijk van de (dertien) nieuwe gevers een campagne te laten beginnen. De geefervaring zorgt daarvoor.

Geven mensen niet zelf? Geef ze dan een gesponsorde geefervaring: DonorsChoose gaf via TED en Crate & Barrel giftcards weg waarmee mensen &;gratis&; konden geven. Een groot suces, zeker omdat ook de gemiddelde klantomzet van Crate & Barrel omhoog ging bij deelnemers.

The gift of giving

Stel je geeft $100 aan een school in Detroit voor lesmateriaal, dan ontvang je een pakket met handgeschreven bedankbriefjes van de kinderen per post: wauw! Een week later word je gevraagd wat je er van vond: natuurlijk reageer je (hoogste open rate ever!) en kijk je wat je nog meer kunt doen via DonorsChoose.

Voordat je begint met handgeschreven briefjes: kijk goed naar het ego van je doelgroep. Zijn ze gevoelig voor competitie? Voor schattigheid. Voor invloed? Bouw je geefervaring daar omheen.

Blijf sleutelen aan de ervaring

De geefervaring is niks zonder goede content: allemaal hebben ze veel geïnvesteerd in verlagen van de drempels voor de vraagzijde om goede content aan te leveren en innovatief daarin te zijn, ondanks de moeite die het de organisatie kost.

Allemaal sleutelen ze regelmatig aan de ervaring. Charity Water blijft aan haar transparantie vasthouden, maar ziet wel dat een project van anderhalf jaar online voelt als een eeuwigheid, dus is de ervaring opgedeeld in meerdere delen. Transparantie en feedbackmechanismes staan aan de basis van het geheel, want als de legitimiteit voor de gever niet 100% duidelijk is, dan houd de gever zich stil en verdwijnt de mond-tot-mondreclame.

Be a good host

Een goede geefervaring gaat om het faciliteren; het ‘mogelijk maken van’. Maak goede content mogelijk, faciliteer communicatie tussen gevers en niet-gevers, tussen de gevers en de vraagzijde. Faciliteer creatieve mensen in je organisatie en maak vriendschappen mogelijk.

De aanwezigen van de vier organisaties:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie