door Marjan Straathof
Eén van dit jaars SXSW-keynote speakers vertelt alles over... opruimen. De Japanse superster heeft wereldwijd zeven miljoen boeken verkocht en was #1 New York Times bestseller.
Dus ja, dan zit je ineens met drieduizend anderen te kijken naar iemand die een paar sokken opvouwt. Marie Kondo heeft een app, vijftig consultants en een methode genaamd ‘KonMari' die er in essentie op neer komt dat je alleen spullen mag houden 'that spark joy’.
Volgens Kondo heeft ze al interesse in opruimen sinds ze vijf jaar was. Op haar vijftiende pakt ze het serieus aan: 'One day I tidied up my own room, the next day my brother’s room, the next day my sister’s room, the next day the kitchen, bathroom, living room, friend’s room, and school classroom; I tidied up everyday.'
Het hek was van de dam dus. En voor ze het wist, was de Japanse een wereldwijde opruim-legende. Voor iedereen die wel toe is aan wat rust, reinheid en regelmaat, hieronder het stappenplan:
- Stap 1: Visualiseer hoe je ideale, opgeruimde huis eruit zou moeten zien. Maak een foto van de situatie en bepaal wat je wilt aanpakken.
- Stap 2: Kies een categorie. Begin dus niet met de hele klerenkast, maar bijvoorbeeld t-shirts.
- Stap 3: Leg vervolgens alle t-shirts die je in huis hebt bij elkaar op één grote hoop.
- Stap 4: Pak ieder t-shirt vast en voel of je er blij van wordt of niet.
- Stap 5: Zo ja? Rol of vouw het dan met aandacht op volgens de KonMari methode. Niet? Gooi het weg.
Nu zul je je vast afvragen: hoe weet ik nu of ik blij word van een t-shirt? Dat blijkt gemakkelijker dan we denken:
Juist, blij dus. Een heerlijke foto die illustreert dat Nederlanders en Japanners uit verschillende werelden komen. Maar ook weer niet zo heel verschillend, want zowel in Japan als in Nederland hebben we de illusie dat we gelukkig worden van het kopen van nog meer spullen.
Marie Kondo vertelt ons afscheid te nemen van al die niet gedragen kleding en ongelezen boeken. Op het moment zelf kan ik niet anders dan een beetje grinniken. Na afloop vraag ik mij af: als ik aan een t-shirt kan voelen of ik er blij van word, waarom doe ik dat dan niet vaker? Word ik echt blij van dat kopje koffie? Of sta ik op de auto-pilot en vraag ik me helemaal niet meer af waar ik blij van word?
Marie Kondo wil de hele wereld opruimen. En goed nieuws ‘there’s an app voor that’. Ik begin eerst maar eens met te bedenken of ik wel écht blij word van mijn nieuwe sneakers.
Marjan Straathof is Head of Marketing & PR, Dept.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!