Steeds meer marketeers jagen op baan ceo

Het zelfvertrouwen onder de hoogste marketingbazen neemt toe. Een groeiend aantal cmo’s zegt ceo te willen worden, aldus een studie van Forrester.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor de studie ondervroeg Forrester 212 consumenten-marketeers en  business-marketeers. Van hen gaf zo&;n 40 procent aan  als volgende loopbaanstap  ceo te willen worden. Dit is opmerkelijk en volgens Forrester  een &;heel ander beeld&; in vergelijking met twee jaar geleden, toen de vorige editie van de enquête werd gehouden.

Toentertijd bleek een  meerderheid van de marketingbazen ambities had  om consultant te worden of zijwaarts te verhuizen naar een groter merk. Ze wilden   aanzienlijk minder vaak  een stap omhoog in de hiërarchie  maken.

Beter voorbereid

De verschuiving komt omdat de cmo’s menen  dat ze door hun uitgebreide rol nu beter zijn voorbereid  voor het leiden van een bedrijf. Zo&;n 91 procent meent  dat zij strategische ervaring voldoende heeft  om te onderneming nu te kunnen leiden, terwijl 72 procent de algemeen management-vaardigheden als reden geeft waarom ze de ceo-rol kan vervullen.

 ‘Cmo laten  zichzelf steeds meer gelden als zakelijke leiders’, aldus  Forrester-analist Sheryl Pattek tegen MarketingWeek. Ze waarschuwde echter wel dat ze  hun kennis van het bedrijf moeten vergroten en dienen te bouwen aan vertrouwen om hun invloed uit te breiden. Ook moeten ze zich meer verdiepen in data-analyse en het gebruik van technologie.

Om de customer journey te begeleiden, zal de CMO  technologie effectief moeten inzetten  om bruikbare inzichten te verkrijgen die noodzakelijk zijn voor zakelijke groei’, aldus  Pattek.​

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie