Voor de studie ondervroeg Forrester 212 consumenten-marketeers en business-marketeers. Van hen gaf zo'n 40 procent aan als volgende loopbaanstap ceo te willen worden. Dit is opmerkelijk en volgens Forrester een 'heel ander beeld' in vergelijking met twee jaar geleden, toen de vorige editie van de enquête werd gehouden.
Toentertijd bleek een meerderheid van de marketingbazen ambities had om consultant te worden of zijwaarts te verhuizen naar een groter merk. Ze wilden aanzienlijk minder vaak een stap omhoog in de hiërarchie maken.
Beter voorbereid
De verschuiving komt omdat de cmo’s menen dat ze door hun uitgebreide rol nu beter zijn voorbereid voor het leiden van een bedrijf. Zo'n 91 procent meent dat zij strategische ervaring voldoende heeft om te onderneming nu te kunnen leiden, terwijl 72 procent de algemeen management-vaardigheden als reden geeft waarom ze de ceo-rol kan vervullen.
‘Cmo laten zichzelf steeds meer gelden als zakelijke leiders’, aldus Forrester-analist Sheryl Pattek tegen MarketingWeek. Ze waarschuwde echter wel dat ze hun kennis van het bedrijf moeten vergroten en dienen te bouwen aan vertrouwen om hun invloed uit te breiden. Ook moeten ze zich meer verdiepen in data-analyse en het gebruik van technologie.
Om de customer journey te begeleiden, zal de CMO technologie effectief moeten inzetten om bruikbare inzichten te verkrijgen die noodzakelijk zijn voor zakelijke groei’, aldus Pattek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!