Startup zet in op 'Location Based Mobile Advertising 2.0'

Met aansluitingen op alle mobile adexchanges laat start-up Agency/DSP Targetoo zien dat Location Based Mobile Advertising (LBMA) vaak rendabel is voor de adverteerder.

LBMA wordt door veel marketeers gezien als de toekomst van (mobiel) adverteren. Toch, in zowel binnen en buitenland ontbreekt het aan concrete succescases en een duidelijk gedefinieerd product. ‘Het probleem is een gebrek aan bereik op hyperlokaal niveau’, aldus Isua Botman, oprichter van .

LBMA is met name voor retailers een veelbelovende marketingtool. Onderzoek en concrete campagne-ervaringen wijzen uit dat alleen de consumenten die zich in de directe omgeving van een vestiging begeven, geïnitieerd kunnen worden een fysiek bezoek af te leggen.  Wanneer een LBMA campagne wordt uitgezet over enkele premium apps/mobiele sites (bv. Telegraaf en Nu.nl) en 1 á 3 drie adexchanges is de beschikbare inventory minimaal. Dit brengt met zich mee dat de radius (te) groot gemaakt wordt om toch aantallen te kunnen leveren. Hoe verder de consument verwijderd is van de betreffende vestiging, des te minder relevant wordt de impressie (voor zowel consument als adverteerder). Wanneer een retailer consumenten wenst te bereiken die zich in de directe omgeving van de vestiging(en) begeven, dienen alle sluizen open gegooid te worden. Concreet worden alle adexchanges ingezet die inventory beschikbaar stellen met lengte- en breedte graden. Momenteel is alleen Targetoo aangesloten op alle mobile adexchanges en voldoet hiermee aan deze behoefte.

‘Middels een analyse van traffic/omzet/transacties van de betreffende adverteerder/retailer tonen we daadwerkelijk aan dat er een aanzienlijke stijging plaatsvindt tijdens de campagne. Daarnaast zien we een sterke toename wat betreft location based campagnes met een creatief karakter. Zo serveren we bijvoorbeeld banners boven alle Albert Heijns, boven alle drogisterijen of recreatiegebieden’. De successen van Targetoo vinden bevestiging in de aanname die veel marketeers al lange tijd hebben: namelijk dat adverteren op het mobiele toestel bij uitstek geschikt is voor marketing gericht op locatie. Dit vanwege het onderweg-zijnde karakter van gebruik op een mobiel toestel. ‘In de meeste gevallen raden wij online-sales campagnes middels mobile inventory af; het is vrijwel nooit rendabel. Het omslagpunt gaat komen maar nog veel consumenten doen liever een bestelling middels de desktop/laptop af tablet. Simpelheid is dus absolute prioriteit. Het enkel wijzen op een korting of actie die te benutten is in de buurt van de locatie van de consument is zinvol. Daarnaast merken we dat click-to-call campagnes het vaak goed doen. Ook hier vanwege het simpele karakter. Zo laten we een reisverzekeringsbanner zien boven Schiphol. Indien iemand klikt wordt hij/zij direct doorverbonden met het inbound callcenter van betreffende verzekeraar. Geen complexe aanvraagstraten, maar de verzekering afsluiten middels een twee minuten durend telefoongesprek’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie