het biologische sap is gemaakt om gezondheid te ondersteunen. Opvallend is de duidelijke knipoog naar de visuele identiteit van EHBO-koffers. De flessen en omdoos zijn bestemd voor het reguliere retailkanaal.
Volgens de ontwerpers communiceert de verpakking onmiskenbaar de natuurlijke kracht van zuiver sap. ‘Zeg maar gewoon Eerste Hulp van Schulp’. PROUDdesign ontwikkelde voor de verschillende fruit- en groentesappen een iconische verpakking met een hoofdrol voor de bekende kruisvorm. Deze vorm bedekt een deel van de foto’s van het enige fruit of de enige groente die erin zit. De namen van de varianten zijn daarbij in het rood en lijken gestempeld in kapitalen, eronder staan de wetenschappelijke, Latijnse namen.
Steven de Cleen, PROUDdesign: ‘We wilden het ondersteunende gezondheidsaspect duidelijk benadrukken. Dit zijn pure sappen die goed voor je kunnen zijn. De functionele typografie geeft het gevoel van een bijsluiter en de rode dop vormt een opvallend (alarm)signaal. De omdoos hebben we bewust rustig gehouden, met latijnse variantnamen op de achtergrond, zodat de rode vorm met tekst ‘Eerste hulp van Schulp’ nog duidelijker naar voren treedt.’
Vorige maand maakte designbureau Cartils bekend de nieuwe verpakking, flesvorm en labelaanpassing voor Schulp Vruchtensappen te hebben gemaakt. De EHBO-knipoog van de PROUDdesign-verpakking is er vanzelfsprekend ook één naar het Rode Kruis, dat bekend staat om zijn ijverige inspanningen het lenen van zijn visuele identiteit tegen te gaan, met als meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld het verzet tegen gebruik van het kruis op het hoofdkapje van zuster Klivia in de film ’Ja zuster, Nee zuster’ in 2002. Dat leidde destijds tot vergaande compensatiemaatregelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!