Dat blijkt uit eigen onderzoek van De Telegraaf (Bureau Consumenten Onderzoek) onder bijna 1.000 lezers en websitebezoekers. De krant zegt: 'Mede dankzij de vele successen van onze sporters in Sochi hebben veel merken in De Telegraaf, Metro, Sp!ts en op Telegraaf.nl ingehaakt op de Olympische Winterspelen. Onze lezers hebben de afgelopen weken meer dan 30 inhaakadvertenties beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en de koppeling met de Olympische Spelen. Heineken heeft als winnaar het stokje overgenomen van Randstad, winnaar van de inhaakwedstrijd rondom de Olympische Spelen van 2012 in London.'
Alle inhaakadvertenties streden mee naar de prijs van ‘Wakkere Inhaker Olympische Spelen 2014’. Twee jaar geleden tijdens het EK was Heineken al eens winnaar van de inhaakwedstrijd en ook nu beklimmen zij de hoogste plaats van het podium. Volgens De Telegraaf heeft Heineken door de consistentie van inhaken op grote sportevenementen een zeer sterk merk opgebouwd. 'Dat betaalt zich uit in waardering en communicatie-effectiviteit.'
De drie winnaars op een rijtje:
Goud: Heineken
Met het Holland Heineken House zet Heineken het merk op de kaart. Mensen zien meteen dat het biermerk de afzender is. Heineken weet als geen ander merk, in te spelen op het positieve gevoel. De advertentie levert het meeste gespreksstof op. Ook wekt hij van alle advertenties het meeste interesse voor het merk. De advertentie spreekt aan en men vindt het logisch dat Heineken op deze manier inhaakt op de Olympische Winterspelen.
Bram Westenbrink, Marketing Directeur HEINEKEN Nederland:
'Met Het Holland Heineken House hebben we in Sochi opnieuw een ‘home away from home’ voor de sporters, hun familie en de supporters weten te creëren. Nieuw dit jaar in het Holland Heineken House was de Legendary Lane waar de sporters door een erehaag van fans naar het podium voor de huldiging liepen. Bij alle 24 medailles keer op keer een kippenvelmoment, waarbij dat bijzondere Oranje gevoel in het Holland Heineken Huis en tot in Nederland voelbaar was. Dat de lezers onze inzet het best waarderen, is iets om trots op te zijn en geeft energie om ook tijdens de volgende Spelen in Rio weer een mooi huis neer te zetten. De voorbereidingen zijn inmiddels begonnen, nu al zeker is dat de Legendary Lane daar terug zal keren.'
Zilver: KNSB
Nederland is trots op haar schaatsers en hun uitmuntende prestaties en heeft de bedankadvertentie van de KNSB beloond met een tweede plaats in de inhaakwedstrijd. Dat de KNSB haar sporters bedankt, vinden mensen heel logisch en vanzelfsprekend. Ondanks dat er meerdere merken genoemd worden, is duidelijk dat de KNSB de afzender is. De KNSB lift mee op het succes en het positieve gevoel. Een logische en actuele link met de gebeurtenissen stuwt de waardering omhoog en overstijgt de effectiviteit van originaliteit en humor.
Mascha van Werven, Manager Communicatie KNSB:
'De schaatssport leeft enorm in Nederland dankzij de topprestaties van onze schaatshelden. Het geweldige aantal schaatsmedailles en de unieke shorttrackmedaille hebben voor veel juichmomenten gezorgd in Nederland. De schaatsfan staat centraal in onze campagne dit seizoen. We willen met deze advertentie de topschaatsers namens alle schaatsfans in Nederland bedanken. We vinden het erg leuk om de waardering van het publiek hiervoor terug te ontvangen.'
Brons: Gazelle
Gazelle haakt volgens het onderzoek op een hele leuke en spraakmakende manier in op de Olympische Spelen. Van alle inhakers is deze advertentie het meest actueel en origineel. Dat de advertentie niet wint, heeft vooral te maken met de wijze waarop het merk wordt gecommuniceerd. Wanneer mensen deze advertentie zien, is er twijfel over wie de afzender is, Gazelle of NOC*NSF. De slogan slaat zowel op de fiets als op de sporters. Dit vinden mensen heel leuk en sympathiek.
Ferdi Ertekin, Marketing Manager Gazelle:
'We zijn als Partner in Sport van NOC*NSF en ambassadeur van Jorien ter Mors, Edwin van Calker en Dimi de Jong zeer trots op de prestaties van Olympic TeamNL in Sochi. We zijn verheugd dat onze oranje Gazelle-fietsen in het olympisch park zo graag en vaak gebruikt zijn door alle sporters tijdens de spelen. Op die manier hebben we ook ons steentje mogen bijdragen aan dit grote succes.'
Beslist.nl en NOC*NSF vielen net buiten het podium.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!