Procter & Gamble schakelt consument in bij productontwikkeling

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

(P&G) is een nieuwe weg ingeslagen bij de ontwikkeling van nieuwe consumentenproducten.

Consumenten krijgen meer medezeggenschap over nieuwe producten in een poging de betrokkenheid bij de P&G-merken te vergroten, meldt .

Vanaf 16 mei loopt in de VS een grootscheepse marketingcampagne die rond de 50 miljoen dollar kost en waarbij consumenten uitgenodigd worden mee te doen aan een wedstrijd. De verkiezingscampagne draait om een nieuwe variant van het tandpastamerk Crest Whitening Expressions.

Consumenten worden op straat geïnterviewd en mogen hun mening geven over smaken als Lemon Ice, Sweet Berry Punch en Tropica Exotica. De campagne omvat ook tv-commercials en tijdschriftreclames, die verwijzen naar de site .

Daar kunnen deelnemers terecht om hun uit te brengen.

Zij kunnen daar bovendien een cruise naar Alaska, een wijnproefreis en een vakantie in het Caribisch gebied mee winnen, afhankelijk van de tandpastasmaak van hun voorkeur. De stunt van P&G is niet helemaal nieuw, maar de aanpak is grootser dan voorgaande populariteitsverkiezingen en lijkt sterk op die van de Amerikaanse Idols-verkiezing.

Een deskundige spreekt in het artikel van de 'democratisering van innovatie' en de leidende rol die internet consumenten daarbij gegeven heeft.

'Het staat nog in de kinderschoenen', zegt Steven Addis, van het brandstrategy bureau Addis Group, 'maar de inzet van internet wordt belangrijker dan die van de traditionele focusgroups voor dit soort onderzoek'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie