Miriam Brouwer, adviseur citymarketing bij Berenschot, noemt in een artikel in het Parool Sail weliswaar een 'heel krachtig evenement', maar denkt de langetermijneffecten voor het gewenste imago van de stad beperkt zijn. Ik viel van mijn stoel van verbazing toen ik dat las!
Hoe redeneert de adviseur citymarketing? Amsterdam heeft gekozen voor drie kernwaarden: innovatie, creativiteit en handelsgeest. Sail past daar volgens de Berenschotter niet goed bij.
Tijdens een Logeionbijeenkomst over de communicatiestrategie van Sail bleek het overgrote deel van de 70 aanwezigen daar met mij heel anders over te denken 1) Handelsgeest? het tonen van scheepvaart, de motor achter de Amsterdamse handelsgeest staat centraaal bij dit evenement. Daarnaast getuigen ook de uitbaters van Sail van een gezonde handelsgeest! 2) Creativiteit: op diverse podia diverse vormen van muziek en theater. Exposities en junstuitingen, ze zijn er allemaal bij Sail. 3) Innovatie? Wubbo Okkels met zijn hypermoderne zeilschip is er een voorbeeld van. Verder is Sail zelf innovatief in de weer met social media, en maakt van maar liefst vijf social media platforms gebruik. Alle afvalverwerking gebeurt duurzaam.
Geen wonder dat 'I Amsterdam', de Gemeente Amsterdam en de Haven van Amsterdam dit evenement als hoofdsponsor omarmen.
Een nautisch evenement in een havenstad dat aan de top staat van de wereldranglijst, een miljoenenpubliek, gratis toegankelijk voor iedereen, dat verloopt zonder incidenten: en dat zou niet bijdragen aan gewenste phet ositieve imago van de stad Amsterdam? Geachte citymarketing-expert: daar geloof ik nou echt helemaal niets van.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!