‘Een paar jaar geleden zaten marketeers met hun handen in het haar als het ging om sociale media. We zien nu hetzelfde gebeuren bij influencer-marketing’, zegt Jolique Möller (24). Zij is mede-oprichter van het nieuwe platform Influentials.
Van filmster naar blogger
Influencer-marketing is gebaseerd op het feit dat een aanbeveling van iemand die je vertrouwt meer invloed heeft op jouw koopgedrag dan een advertentie. Marketeers werken daarom graag samen met bekende filmsterren, popidolen of sporters. Populaire bloggers en vloggers horen sinds kort ook bij deze groep invloedrijke personen, oftewel ‘influencers’. Via het nieuwe platform Influentials kun je met ze in contact komen.
Marktplaats
Deze marktplaats brengt adverteerders en bureaus in contact met meer dan 3500 bloggers, vloggers en andere online beroemdheden wereldwijd. Als marketeer kun je een campagne opzetten waarbij je gebruik maakt van het bereik van die influencers.
Je moet wel eerst een abonnement nemen op het platform. Daarna kun je een campagne op de marktplaats zetten, waar influencers zich op in kunnen schrijven. De vraag van het bedrijf is bijvoorbeeld een Instagrambericht of een vlog op YouTube. Het aanbod varieert van een gratis product tot een geldbedrag.
Gezonde repen
Een van de eerste acties op het platform was een campagnes voor gezonde repen van Doctor’s Order. Het merk zette een voorstel online: iedere influencer die meedoet, krijgt drie gratis repen. In ruil daarvoor moest de blogger en bericht over de reep schrijven op Instagram.
‘Er deden 42 influencers uit ons netwerk mee,’ vertelt Möller. ‘Gezamenlijk zijn de foto’s met de repen 21.090 keer geliked en was het gemiddelde aantal comments per foto 7. In totaal heeft deze actie een bereik opgeleverd van 395.870.’
Abonnement
Een abonnement op Influentials kost 295 euro per maand. Abonnees kunnen onbeperkt campagnes plaatsen, krijgen inzicht in de bereikcijfers van de influencers en ontvangen advies van de experts van het platform. Daarnaast levert het bedrijf een uitgebreid evaluatierapport.
Opleiden
‘Nu adviseren we onze klanten nog geregeld, maar ons doel is om ze zélf op te leiden tot influencer marketeer’, zegt mede-opricter Michael van Lier. ‘Op die manier kunnen ze straks zonder onze hulp het platform gebruiken en kunnen wij ons richten op verdere automatisering van het platform.’
Möller: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat over een paar jaar ieder groter bedrijf een influencer-marketeer in dienst heeft, net zoals het nu normaal is om een socialemediamarketeer te hebben.’