Premium

Oproep aan nieuw kabinet: Investeer in positie digitale creatieve industrie

Bedrijven en organisaties die actief zijn in de digitale creatieve industrie doen in een open briet aan het nieuw te vormen kabinet een oproep om de digitalisering van Nederland te stimuleren.

In aan de formateur worden 17 stimuleringsmaatregelen genoemd op het gebied van economie, innovatie, talent en passende wet- en regelgeving.

uit de digitale creatieve industrie (waaronder Mindshare, RTL, Endemol Shine, VodafoneZiggo en Stichting IMMovator Cross Media Network) hebben de brief ondertekend. Daarnaast wordt het schrijven ondersteund door vijf Nederlandse gemeenten (Amsterdam, Almere, Utrecht, Eindhoven en Hilversum), de Provincie Noord-Holland en door Topteam Creatieve Industrie en TKI CLICK.NL.

Nederland als digitale broedplaats

Onder de noemer 'Digital Creativity First' doen bedrijven in de digitale creatieve industrie een klemmend beroep op het nieuwe kabinet om hen te helpen bij het versnellen van de digitale ontwikkelingen om zo de internationale concurrentie voor te blijven.

'Dat de wereld Nederland ziet als digitale broedplaats is geen vanzelfsprekendheid. Dankzij onze goede infrastructuur, open cultuur en de snelle adoptie van nieuwe oplossingen zijn we uitgegroeid tot het nieuwe testland. Dat is goed voor de Nederlandse economie, maar om dat vast te houden zijn investeringen, stimuleringsmaatregelen en adequate wet- en regelgeving nodig', aldus de ondertekenaars.

Ze verwachten dat de investeringen zich direct terugbetalen in werkgelegenheid, economische groei en op maatschappelijk vlak. Met als bijkomend effect dat de digitale veranderingen zich ook versneld voltrekken in andere sectoren.

Tegen de macht van Google en Facebook

Bestuurders van de genoemde gemeenten en de Provincie Noord-Holland zien grote potentie in de bijdrage van de digitale creatieve industrie voor het verdienvermogen voor de “BV Nederland”. Met het topsectoren beleid is flink ingezet op innovatie in de creatieve industrie. Nu het topsectorenbeleid toe is aan herijking onderschrijven de bestuurders dat een topsectoren oriëntatie zich meer zou moeten richten op de verbondenheid met het bedrijfsleven, de ontwikkeling van (nieuwe) verdienmodellen en een meer regionale aanpak.

Met liefst 17 stimuleringsacties wordt een concreet pakket aan maatregelen aangeboden. Zo dringen ze aan op maatregelen tegen de macht van internationale online platforms als Google, Facebook, Amazon en Apple, 'bijvoorbeeld door diensten te belasten in het land waar de omzet wordt gemaakt en door internationale platforms te laten investeren in lokale producties.' Dit laatste zou gerealiseerd kunnen worden door een heffing  in te voeren op distributie van internationale content en de opbrengst te besteden aan in Nederland geproduceerde content.

Oprichten digitaal productiefonds

Ook pleiten de ondertekenaars voor een het oprichten van digitaal productiefonds voor het (co)financieren van producties en tegen verdere bezuinigingen op de publieke omroep. 'Publieke omroep is één van de motoren in onze sector en heeft in het verleden een voortrekkersrol vervult bij digitale ontwikkelingen.'

De ondertekenaars hopen dat tijdens de kabinetsformatie de genoemde punten worden meegenomen in de overwegingen, zodat deze nog dit jaar nog in gang kunnen worden gezet.

Zie voor de brief en mogelijkheid tot ondertekenen

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie