Dat was in het eerste kwartaal van 2016 nog 7,4 miljoen. De stijging is vooral een gevolg van 'een goede kostenbeheersing' die in het bijzonder de resultaten in print en online verbeterde.
De omzet daalde naar 168,1 miljoen (2016: 175,6 miljoen) door seizoensinvloeden op de advertentiemarkt (Pasen viel dit jaar bijvoorbeeld in het tweede kwartaal). De Belgische markt blijft achter in advertentiemarktontwikkeling en in de verkoop van losse nummers. De advertentieomzet van SBS werd beïnvloed door de negatieve ontwikkeling van de Nederlandse tv-advertentiemarkt. De dalende trend in lineair kijkgedrag zwakte volgens Sanoma/SBS iets af in de afgelopen maanden.
'Tevreden over de resultaten'
Peter de Mönnink, CEO Sanoma/SBS: ‘Ondanks de lichte daling in advertentieomzet zijn wij tevreden over de resultaten van ons portfolio. De crossmediale ontwikkeling van onze sterke merken blijft centraal staan dit jaar met een nadrukkelijke focus op het gebied van video en data zowel online als op televisie.’
Resultaten moederbedrijf Sanoma
Sanoma zag in het eerste kwartaal haar winst wederom verbeteren. De operationele EBIT verbeterde naar 11,4 miljoen (2016: 1,9 miljoen). Die toename kwam vooral voort uit de Finse media-activiteiten. De verbetering in resultaat is het gevolg van voortdurende kostenbeheersing en eenmalige aanpassingen.
Verkoop SBS
Op 10 april kondigde Sanoma Corporation aan haar meerderheidsbelang in SBS te verkopen aan mede-aandeelhouder Talpa. Na deze aankondiging zijn alle activa en passiva in verband met SBS opnieuw geclassificeerd als ’aangehouden voor verkoop’.
Dit resulteert in een non-cash kapitaalverlies voor Sanoma, dat het resultaat van het eerste kwartaal heeft beïnvloed. De hoogte van het kapitaalverlies wordt bepaald door de 100 procent consolidatie (ondanks het 67 procent aandeelhouderschap van Sanoma). Het gaat om een - uiteraard - forse afschrijving van 423 miljoen euro. Naar verwachting wordt deze transactie in het derde kwartaal afgerond.
Door de voorgenomen verkoop van SBS en de aanhoudende sterke resultaten in de Finse media business heeft Sanoma haar vooruitzicht voor 2017 op 10 april positief bijgesteld en verwacht dit jaar meer dan 10 procent EBIT marge te zullen maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!