Vertrouwen, kwaliteit, data-driven, storytelling en smarter branded content. Dit zijn de termen die het meest voorbij kwamen tijdens mijn bezoek aan DMEXCO in Keulen. DMEXCO is the Global Business and Inovation platform of the digital economy.
Goed en interessant om weer even uit de dagelijkse werkzaamheden en omgeving te zijn en eens de puntjes op de i te zetten. Want onze business is zo fascinerend, leerzaam en constant aan veranderingen onderhevig. Het was een feestje in Keulen!
© Koelnmesse GmbH
Meest opvallend blijft de verder groeiende realisatie van de supersnelle digitale tijd bij veel organisaties en merken. Stel je eens voor dat er in deze tijd nog websites zijn die niet responsive zijn. Of dat er merken zijn die niet de taal spreken van hun doelgroep of klant en zo niet op de juiste manier inspelen op de behoefte van deze klant. Bedrijven die op dit moment niet genoeg investeren in digitalisering, zullen het niet redden. Als organisaties zich nog niet realiseren dat de mobiele telefoon onze grootste obsessie is, moet je je opmaken voor het ergste.
“You have to address the world how it is and how it’s going to be, not how it was three years ago.” - Robert Schwartz, IBM
The right content to the right audience at the right time
Wij, als consument, houden niet van hindernissen en haken bij obstakels op de weg snel af. Een aantal sprekers, waaronder Tim Armstrong (AOL), refereerde naar een supersnelle highway. Denk aan de (online) route die de klant moet nemen om in een (online) winkel terecht te komen. Deze route moet zo makkelijk en snel zijn, dat je er eigenlijk niet vanaf kunt raken. Een ride zonder files, slecht wegdek en onduidelijke verkeersborden of bruggen die openstaan en onbemand zijn. Het liefst één snelle, simpele en aantrekkelijke weg die mensen brengt waar ze graag willen zijn. Een nette en overzichtelijke winkel waar ze met gemak en snelle service het product kunnen aanschaffen waar ze naar op zoek zijn.
Het is van groot belang in deze supersnelle highway te investeren en goed onderzoek te doen naar de wensen en behoeften van je bestaande klanten en je potentiële klanten (Rishad Tobaccowala, Publicis Groupe).
© Koelnmesse GmbH
Smarter branded content
Data is ook zo’n dingetje waar we al jaren niet omheen kunnen. Maar doen we er al mee wat we ermee zouden moeten doen? Gebruiken we deze data op de best mogelijke manier om onze klanten te bedienen en stemmen we onze content genoeg af op de informatie die we ontvangen van onze klanten? We moeten hier nog slimmer en creatiever in worden. Het retargeten van iemand die op een bepaalde webpagina is geweest met een keiharde reclameboodschap is niet zo moeilijk. De bezoeker retargeten met het passende antwoord op de vraag van deze bezoeker (of dit nu slimming kattenvoer of de perfecte kandidaat voor die openstaande vacature is) is voor velen een ingewikkelder vraagstuk. Hoe krijg je de consument middels een mooie verpakte boodschap in een snelle muscle car op de digital highway naar de pagina van jouw klant?
Door enerzijds nog dieper in de data te duiken en ze beter te leren kennen en anderzijds veel meer met visuals en copy te testen op verschillende audiences, voor we daadwerkelijk aan de slag gaan met een campagne of een contentstrategie, komen we erachter hoe we onze klanten triggeren. Relevante content creëren is een ongoing everyday task. Want content is cruciaal om de dialoog met een klant aan te gaan en deze gaande te houden (Steve King, Publicis Media).
© Koelnmesse GmbH
Het is nu de tijd om binnen je organisatie een cultuur te creëren waar creativiteit en ideeën welkom zijn. Mogen ontstaan. Je zou geen permissie nodig moeten hebben om goede media-uitingen te maken. Natuurlijk zien we al een hoop leuke en humoristische content voorbij komen, maar wanneer is het nou echt goed? Snacks zijn heerlijk, maar je hebt zo af en toe ook nodig wat zowel lekker, als goed voor je is.
Het advies van Jim Bankoff (Vox Media) is duidelijk: create smarter branded content!
© Liana van Zwieten – Social Media Consultant Mediaxplain*
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!