Een rapport naar de kosten van reclamefraude op internet, in opdracht van WPP-dochter The&Partnership en uitgevoerd door de detectie- en fraudespecialisten van Adloox, suggereert dat de wereldwijde kosten van reclamefraude tot nu sterk zijn onderschat.
Werd tot nu toe aangenomen dat adverteerders wereldwijd voor $7,2 miljard worden gedupeerd, het onderzoek van Adloox becijfert de werkelijke kosten op $12.48 miljard. Dit komt overeen met bijna 20% van de $66 miljard die vorig jaar wereldwijd werd uitgegeven aan digitale reclame.
Waarschuwing
Bij een door e-Marketeer voorspelde groei van de online reclame-uitgaven tot $80 miljard en voortzetting van de reclamefraude, zou het schadebedrag dit jaar uitkomen op $16.4 miljard.
'Deze cijfers zijn een waarschuwing dat er nog veel moet gebeuren,' zegt The&Partnership oprichter Johnny Hornby. 'We hebben de plicht om samen te komen als industrie - van de mediabureaus en brancheorganisaties tot en met de grote online platforms als Google en Facebook en eventueel de overheid, om onze toekomst en die van onze klanten te beschermen.'
Hornby merkt op dat mediabureaus 'tijd, energie en talent moeten investeren in de best mogelijke strategieën en beleid om hun klanten te beschermen'. Dit zouden ze bijvoorbeeld kunnen doen door gebruik te maken van pre-bid ad verificatie.
Verslaving
Dit betekent volgens Hornby echter wel dat adverteerders zullen moeten afkicken van hun verslaving aan goedkope advertising. 'Pre-bid verificatie technologie kost 3 cent per 1000 impressies, ofwel zo'n 2% van de totale mediabestedingen van een merk. Tegenover iedere klant die bereid is om hiervoor te betalen, staat een veel groter aantal klanten die dit niet willen.'
In onderstaande video vertelt Hornby op Sky News waarom Google, Facebook en andere grote platformen audits van derde partijen moeten toestaan