De KNVB heeft een partnership gesloten met Business Analytics-specialist SAS. Binnen de samenwerking richten de partijen een Voetbal Intelligence-platform in. Hiermee hoopt de KNVB eenvoudiger gegevens te kunnen verzamelen, analyseren en op basis daarvan zijn doelgroepen beter van dienst zijn.
Met het platform is de KNVB beter in staat de verschillende voetbaldoelgroepen te leren kennen en zo de individuele voetballer of vrijwilliger persoonlijker te bedienen, zo luidt de verwachting. Ook hoopt de KNVB nieuwe inzichten te krijgen en te ontdekken in welke behoeften het nog kan voorzien. ‘De KNVB zet zich in voor een leven lang voetbal voor iedereen, daarbij is het belangrijk om de voetballer en de voetballiefhebber goed te begrijpen’, aldus Jean-Paul Decossaux, directeur commerciële zaken betaald voetbal bij de KNVB.
The Maple Leafs
SAS deed ervaring op met de inzet van analytics in sport bij verschillende Noord-Amerikaanse organisaties zoals honkbalteam The New York Mets en het Canadese ijshockeyteam The Maple Leafs.
Karel Kinders, managing director van SAS: ‘Evenals andere organisaties heeft de KNVB veel data tot zijn beschikking. Die kan door het toepassen van analytics onder meer gebruikt worden om trouwe fans en vrijwilligers beter te bedienen en om te kijken welke activiteiten verder geoptimaliseerd kunnen worden. Het Voetbal Intelligence-platform speelt daarmee een belangrijke rol in de ontwikkeling van de KNVB.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!