Consument en Veiligheid meldde gisteren in de Telegraaf dat per jaar 15.000 fietsers met hoofdletsel op de spoedeisende hulp moeten worden behandeld. Een groot percentage hiervan betreft kids van vijf tot tien jaar.
Ernstig hoofdletsel bij fietsongevallen is te voorkomen door een valhelm te dragen. In Amerika en Duitsland dragen al veel kinderen een valhelm tijdens het fietsen, in Australië is het zelfs sinds 1994 wettelijk verplicht. Als zo'n helm hoofdletsel van je kroost kan voorkomen, waarom dragen de Nederlandse kids dan niet zo'n ding?
Consument & Veiligheid geeft aan dat het vooral 'de beleving' is die Nederlanders ervan weerhoudt een helm te dragen. Veel Nederlandse ouders vinden het namelijk belachelijk om hun kind met een helm op rond te laten fietsen. Deze ouders vormen dan ook de grootste barrière voor ouders die het eigenlijk wel willen.
Ik vind het werkelijk ongelofelijk dat Nederlandse ouders niet de juiste voorzorgsmaatregelen durven te nemen voor hun kinderen en ben dan ook van mening dat hierin verandering moet komen. Als er iets is waardoor deze beleving kan worden aangepast dan is het wel middels marketing. Maar hoe? Niet lang hoefde ik na te denken om mij hiervoor te richten aan Harry Brouwer en Frank Wijers van Unilever Nederland.
Geachte heren Brouwer en Wijers,
Zoals u hierboven kunt lezen hebben Nederlandse ouders een negatieve houding ten aanzien van het beschermen van hun kinderen tijdens het fietsen. Als gevolg hiervan belanden veel kleine kinderen met hoofdletsel in het ziekenhuis. U zult met mij eens zijn dat hier iets aan moet gebeuren.
Graag wil ik u hierbij een voorstel doen waarin Unilever Nederland een bijdrage zou kunnen leveren aan het positioneren van de valhelm als 'bewust en verantwoord' en hiermee een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Uiteraard heb ik ook gedacht aan extra omzet voor uw merken, want ook ik begrijp dat alleen de zon voor niets op gaat.
Allereerst heb ik gekeken welke merken van Unilever zich zouden lenen voor deze "Ik fiets bewust en verantwoord"-campagne. Dit bleek niet al te moeilijk, Blue Band Goede Start! en Omo lijken mij meer dan geschikt om mee te doen. Blue Band omdat dit merk zich al vaker heeft ingezet voor verkeersveiligheid ("De scholen zijn weer begonnen" campagnes VVN 1998-2004) en Omo omdat dit project zou kunnen worden opgenomen in de Buitenspeelbond campagne.
Naast het informeren van ouders over het gebruik van valhelmen, dacht ik ook aan het gratis weggeven van een kinderhelm bij aankoop van een x aantal producten. Maar u wilt natuurlijk wel CE gekeurde helmpjes verstrekken en die kosten al gauw tussen de 20 en 30 euro. Dat zou wel iets te genereus zijn, dat ben ik met u eens. Daarom is het idee om een partner te zoeken die voor u kwaliteitshelmpjes in ruil voor vermelding van naam in uitingen tegen een zeer goede prijs wil leveren of nog mooier, ze speciaal voor u wil maken.
Diverse valhelmfabrikanten zoals Agu, Bell en Met doen hun best aansprekende exemplaren voor kinderen op de markt te brengen en zelfs bij Halfords zijn helmen van Winnie de Pooh, Bob de Bouwer, Barbie en Spongebob te vinden.
Wordt de helm toch te duur dan maken we er gewoon een "spaar en betaal bij actie" van. In ruil voor 5 actiezegels en een kleine bijbetaling kan de kinderhelm worden aangeschaft. Thuis te bezorgen of af te halen bij het postkantoor. De fantastische Blue Band figuren uit eerdere campagnes zouden bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als ontwerp voor de helm.
Er zijn tal van mogelijkheden om deze actie verdere ruchtbaarheid te geven. Wat dacht u bijvoorbeeld van:
? Kinderhelmen laten opleuken door K3, Jim, Ch!pz of Kim-Lian;
? Wedstrijd waarbij kinderen hun eigen ontwerp kunnen winnen;
? Informatiepakket voor scholen (incl. showmodel) om voorlichting aan kinderen en ouders te geven;
? Presentatie helmpjes bij Life and Cooking op tv en tevens aandacht geven in nieuwsbrief en op website;
? Organiseren van de nationale "Ik fiets bewust en verantwoord" dag;
? Wedstrijd boodschappen doen voor moeder (alleen Unilever producten op boodschappenlijst) met kidsbike in supermarkten na sluitingstijd met een nationale finale als afsluiting. (hoezo geen creativiteit op de winkelvloer?)
Zonder twijfel zal deze campagne uw bedrijf geen windeieren leggen. Uw merken zullen verder worden geactiveerd en extra verkopen gestimuleerd. Ook zult u een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en hiermee de vitaliteit van kinderen.
Ik hoor graag van u!
Hoogachtend,
Daniëlle Schouten
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!