Accenture is met zijn 330.000 werknemers wereldwijd bepaald geen kleine speler. En hoewel het natuurlijk fijn grappen maken is over deze strak-in-het-pak-zittende consultants, kunnen we soms best wat van hen leren. Zoals nu.
Accenture heeft het systeem van het jaarlijkse evaluatiemoment goed onder de loep genomen. En de uitkomsten waren niet positief. Zo bleek dat degenen die het best scoorden in evaluatiegesprekken ook degenen waren die het hardst aan zelfpromotie binnen hun bedrijf deden.
Narcisten dus, die hun eigen belang stelden boven het bedrijfsbelang. En wie wil die nou hebben? Of, als je ze al in huis hebt, houden? Daarnaast levert dit systeem volgens Accenture gewoon te weinig op: het kost te veel tijd, en de meerwaarde is laag. Veel te laag.
Het alternatief voor deze statische beoordeling werd gevonden in flexibiliteit. Dat zal niemand verrassen… Beoordelingen worden vervangen door evaluaties die op elk moment kunnen plaatsvinden.
Dat klinkt ook eigenlijk veel logischer, toch? Directe feedback, wanneer de beschreven acties en reacties iedereen nog helder voor de geest staan. En ongewenst of te verbeteren gedrag direct in de praktijk kan worden gebracht.
Overigens is Accenture niet uniek in deze stap, Deloitte ging Accenture al voor, en Adobe, Microsoft (to name a few!) zullen volgen.
Het is een van de veranderingen die ceo Pierre Nanterme teweegbrengt in zijn bedrijf. Een interessante man, trouwens, die zegt zonder veranderingen gek of boos te worden. Koesteren, zo’n mentaliteit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!