QS is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren. De term is in 2007 bedacht in de VS, door Gary Wolf en Kevin Kelly, destijds beide betrokken bij het tijdschrift Wired. Ze merkten dat steeds meer mensen om hen heen allerlei persoonlijke dingen aan het kwantificeren waren en dit deelden via de sociale media. Ze besloten bijeenkomsten te organiseren rondom dit onderwerp en werden bevestigd in het beeld dat ze hadden; er is een trend aan de gang. Steeds meer mensen doen aan ‘selftracking’; ze houden dagelijks bij hoeveel ze bewegen, wat ze eten, wat hun hartslag en bloeddruk is, hoe laat ze naar bed gaan, hoe vaak ze de hond uitlaten of hoeveel luiers ze verwisselen. Omdat het kan, omdat het leuk is en omdat het inzicht oplevert om op basis hiervan betere beslissingen te kunnen nemen. Vooral in de gezondheidszorg wordt volop uitgekeken naar de ontwikkelingen rondom QS. Juist vanwege het feit er meer nadruk gelegd zal gaan worden op zelfregie. QS kan hier een enorm grote bijdrage aan leveren of het nu gaat om preventie, diagnosticeren of behandelen.
QS gaat verder dan alleen een app op je smartphone
QS is zeker niet alleen gebaseerd op apps, dit misverstand moet ik echt wegnemen, maar het gaat ook om sensoren, publieke data of misschien het ouderwetse dagboek. Digitaal heeft natuurlijk de voorkeur omdat dit het eenvoudiger maakt om te verwerken met andere data. En de QS is ook zeker niet altijd gerelateerd aan gezondheid, maar ook productiviteit en levensstijl. En als we verder kijken, zien we nog meer mogelijkheden als je al die data slim combineert. En nog een stapje verder, waarin op een goede manier de data van een hele grote groep mensen bijeen komt, dat biedt ook legio mogelijkheden. Voor nu gaat de focus echter wel volledig uit naar het een-tweetje app en de daaraan gekoppelde wearable. In 2014 neemt de opkomst van wearables, gadgets die op het lichaam gedragen worden, toe en worden zij ingezet voor medische doeleinden. Voorbeeld van een wearable voor het brede publiek is bijvoorbeeld de fuelband van Nike. Tot nu toe worden veel zogenaamde wearables aangeboden in de vorm van een horloge of armband. Maar er zijn legio andere voorbeelden. Denk aan juwelen – ringen die je hartslag meten tijdens je work-out – en t-shirts, ja zelfs rompertjes, vol met sensoren. Het nieuwste pronkstuk van Google is de lens die aan de hand van het vocht in je ogen kan meten hoe het staat met je bloedsuiker.
Twee andere voorbeelden die we hebben zijn:
- De Hexoskin, een T-shirt die vitale eigenschappen zoals hartslag, ademhaling en beweging kan meten. Omdat het allemaal in een T-shirt zit zorgt hoef je dus weinig te veranderen aan de situatie om van alles te meten. Daarnaast meet Hexoskin continu en biedt het zijn informatie aan op een open manier zodat het eenvoudig is te integreren met andere toepassingen.
- De Scanadu Scout, een apparaat dat de eerste stap richting de tri-corder van Star Trek is. Het kan met behulp van een meting helpen met het stellen van een diagnose, dus eigenlijk een verbeterde thermometer.
Deloitte voorspelt: “In 2014 worden er al meer dan 10 miljoen wearables verkocht.”
In haar jaarlijkse TMT rapport, waarin dit jaar 14 trends beschreven stonden, voorspelt Deloitte dat: “in 2014 10 miljoen smart glasses, smart fitness bands en smart watches worden verkocht, goed voor een omzet van 3 miljard dollar.”
Deloitte schetst in hetzelfde rapport de waarde van wearables in de gezondheidszorg:
“Trends such as the ageing of many nations’ populations, widening cellular connectivity, and the movement towards telemedicine may signal significant opportunities for wearables in the middle and long-term. Wearables may serve as sensors that are always in close proximity to the user, and cloud become a new communications platform providing larger images to those with dimming sight, or text messages to those with falling hearing. The combination of sensor, actuator and communicator may prove to be a compelling value proposition to patient, physician and companies alike.”
De eerste stap is gezet, nu snel doorpakken!
QS heeft inmiddels voet aan wal weten te zetten. Al enkele tienduizenden mensen zijn al volop in de weer met QS en het verder doorontwikkelen ervan. De zorg zal voorlopig nog wel even toekijken, althans het grootste deel van de zorg. Er zullen al partijen zijn die zich zullen wagen aan kleine test. We verwachten dat er in Nijmegen, in het prachtige Health Valley al druk geëxperimenteerd wordt met wearables en de bijbehorende apps. Grootste horde voor de massa om zich te gaan wagen aan QS is het feit de regelgeving nog niet duidelijk voorschijft wat wel en niet mag op het gebied van QS. Ons advies zou dus zijn om een krachtige lobby te starten om duidelijk te krijgen hoe het speelveld eruit ziet. De overheid zelf zal hier zelf ook bij gebaat zijn als voorstander, ja zelfs voorvechter, van meer eigen regie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!