New Skool Media meldde afgelopen week dat men moet ingrijpen bij de werkmaatschappij waarin de Sanoma-titels zitten die directeur/eigenaar Rob Koghee met kompaan Cor Jan Willig in 2014 overnam. Denk aan magazinemerken als Formule 1, KnipMode, Vorsten, Zin, Fiets en Seasons.
De uitgever gaat vooral bezuinigen op de personeelskosten. Koghee meldt dat er iets bijzonders aan de hand is: ‘De omzet uit losse verkoop van onze tijdschriften is het afgelopen halfjaar met 11 procent gedaald. Daardoor zijn we genoodzaakt maatregelen te nemen. Het aantal abonnementen is stabiel, de advertentiemarkt overigens ook, maar in de losse verkoop is de daling scherp. Het lijkt me dat het hier om een distributieprobleem gaat.’
Koghee denkt dat het om ‘een structureel probleem’ gaat. ‘New Skool Media is inmiddels bruto 1,1 miljoen euro misgelopen door de daling van de losse verkoop.’
Volumedaling losse verkoop was 10 procent
Aldipress-directeur Stefan Hutten zegt dat hij uiteraard Koghee even gebeld heeft naar aanleiding van zijn uitspraken. Hij wil graag het beeld over losse verkoop dat in het interview met Rob Koghee wordt opgeroepen wat nuanceren. ‘Aldipress verzorgt de distributie van ruim 600 titels aan de 6000 verkooppunten in Nederland en heeft daarmee 70 procent marktaandeel. Daarmee kunnen wij redelijk goed in kaart brengen hoe de markt ervoor staat’, zegt hij.
‘Uit de cijfers blijkt dat over 2016 de volumedaling in de losse verkoop circa 10 procent was, met een omzetdaling van zo’n 4 procent. De totale omzetdaling is minder groot dan de volumedaling, maar dat komt mede doordat uitgevers de prijzen van hun tijdschriften hebben verhoogd. 2016 was daarmee niet een heel uitzonderlijk jaar; met name de verkoop van weektijdschriften staat al vrij lang behoorlijk onder druk.’
'Er is geen distributieprobleem'
Dat Koghee de daling aan een distributieprobleem wijt, wil Hutten eveneens graag nuanceren. ‘We hebben in het kleine Nederland zo’n 6000 distributiepuntenverkooppunten, dat is relatief veel. We kennen hier ook een zeer efficiënte keten met twee distribiteurs en één logistiek apparaat. Wij ontzorgen retailers met het op verkooppunt bezorgen én retour halen van tijdschriften.
‘Aldipress haalt globaal 50 procent omzet uit de foodmarkt – de supermarkten – en 50 procent uit boekhandel, petrol – benzinepompen – en overige. In die laatste categorieën staat de handel meer onder druk. Als er verkooppunten verdwijnen, metrages verminderen maar ook als er simpelweg minder shoppers in de winkelstraten lopen, raakt dat vanzelfsprekend ook onze business. Circa 40 procent van de aankopen in de losse verkoop gaat om impuls, daarvoor is zichtbaarheid van de tijdschriften essentieel. En als ik Rob Koghee goed heb begrepen zit juist dáár voor hem zijn zorg. Daarin ben ik het wel met hem eens. Maar het is altijd nog een heel grote markt. In totaal gaat het om een omzet van nog altijd zo’n 260 miljoen euro.’
Er worden meer tijdschriften digitaal gelezen
Ook zou nog kunnen meespelen dat consumenten steeds meer digitaal lezen. Volgens het vorige week gepubliceerde NOM-onderzoek ‘Mediamerken 2017-I’ is het digitaal bereik van magazinemerken in 2016 met 11 procent toegenomen. Bij de merken met een jonge- of mannelijke doelgroep is het aandeel digitaal het hoogst. In de categorieën auto- en motor, opinie-, sport, RTV en culinair groeit het digitale bereik.
New Skool Media is in veel van die categorieën actief. Bij de vrouwenweekbladen en gossip magazines is het aandeel digitaal het laagst. Die pakt men wellicht eerder uit het schap.