Deze hilarische tv-spot is van zij-kant, de Belgische sociaal progressieve vrouwenbeweging. Zij organiseerden voor de tweede keer de campagne Equal Pay Day. Naar Amerikaans idee is Equal Pay Day een dag waarop de loonkloof tussen vrouwen en mannen aangeklaagd wordt..
Volgens zij-kant is ‘Equal Pay Day’ is nog altijd nodig.
Ondanks de loonevolutie en de gemiddelde loonstijgingen van de afgelopen jaren, is de gemiddelde loonkloof in ons land sinds 1995 ongewijzigd gebleven. Het loonverschil tussen vrouwen en mannen bedraagt gemiddeld 24 procent in bruto jaarloon en 12 procent in bruto uurloon.
Dat bleek ook uit de door Communicatie gehouden salarisenquete vorig jaar. Vrouwen verdienen gemiddeld 10% minder dan mannen in de communicatiebranche.
Vrouwen krijgen ook vaak te maken met het zogenaamde glazen plafond: ze stromen niet door naar hogere functies en blijven geconcentreerd in lage, uitvoerende functies.
Wellicht is dat ook de verklaring waarom er nog nooit een vrouw uitverkoren is tot communicatiemanager van het jaar.
De redactie van Communicatie zou dit patroon graag eens doorbreken.
Vandaar de oproep laatst: Waar zijn ze, die vrouwelijke communicatiemanagers met een staat van dienst waar je U tegen zegt?
In het komende (mei)nummer een artikel met de bevindingen van onze hoofdredacteur (ja, een echte man) die het natuurlijk heeft laten bewerken door de eindredactie (een vrouw :-).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!