Gaap...ook journalisten vertrouwen traditionele media meer dan sociale

Ogilvy PR slijt met gemak een non-onderzoek over het belang van traditionele media ...aan traditionele media

Berichtje op PR-newswire en . Volgens een onderzoek van Ogilvy PR, de PR-tak van het roemruchte reclamebureau, zijn traditionele (ook wel: earned) media helemaal terug van eigenlijk nooit weggeweest. Een onderzoek onder niet minder dan 200 (!) journalisten wereldwijd levert een werkelijk schokkend beeld op. Sociale media worden steeds belangrijker als nieuwsbron, maar ze halen het nog steeds niet bij de impact van traditionele media. Aldus... de medewerkers van traditionele media.
Wauw. Geef ons van dit soort spannende conclusies.

Spectaculair

Het aardige is dat Ogilvy PR het onderzoek elk jaar uitvoert. Althans, vorig jaar deed Ogilvy het ook. En toen waren de resultaten niet minder spectaculair.

Kopte PR Newswire de resultaten in 2015 nog als volgt weg:

;s Modern Communications Model

Dit jaar waren de resultaten nog opzienbarender

Van more essential, naar more important: dat heet toenemend belang.

Krant

Andere opmerkelijke uitkomsten:  Volgens meer dan de helft van de ondervraagde journalisten wordt een merk geloofwaardiger naarmate het vaker in een krant komt. Kleine kanttekening: te vaak is ook weer niet goed, aldus de journalisten. Dan denkt het journaille namelijk dat er iets aan de hand is met het merk. Het is maar dat u het weet.

Open deuren

Naar aanleiding van het onderzoek uit 2015 en de voorlopige resultaten van 2016 kreeg Ogilvy ruim baan om in de kolommen van de Huffington Post wat open deuren nog verder in te trappen. In mei publiceerde onderzoekster Jennifer Risi een waarin ze de onweerstaanbare terugkeer van earned media benadrukte. Haar boodschap: &;It&;s not one or the other, it needs to be both sides of the coin. We just have more places to tell a good story today than before.&; Met andere woorden:  U kunt niet alleen voor uw PR (earned media! geloofwaardig!) bij Ogilvy terecht. Ook uw social campagnes zijn in goede handen. Uiteraard kon de geïnteresseerde lezer onderaan het artikel het whitepaper downloaden.

Slimme PR

Hoe noemen wij deze aandacht voor opgewarmde niksigheid nu? Gemakkelijke free publicity, geheel belangeloos verzorgd door weinig wakkere journalisten.  Scherp aan de wind zeilen door opdringerige advertentie-afdelingen? Het moderne uitgeven? Of gewoon slimme PR van Ogilvy PR?

Hoe het ook zij. Het zet de resultaten van het onderzoek over de geloofwaardigheid van traditionele media wel in een ander daglicht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie