FriendTipper: betrek je klanten bij de marketingmix

Social marketing is hot. Steeds meer organisaties willen social media inzetten voor commerciële doeleinden. In de weerbarstige praktijk biedt FriendTipper een helpende hand. Toch blijft het lastig om via social media mensen zo warm te laten lopen voor je bedrijf dat je bij anderen aanbevolen wordt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ontwikkelt campagnes voor bedrijven om enthousiaste klanten uit te nodigen hun aanschaf te tippen bij vrienden. FriendTipper gaat uit van de kracht van aanbevelingen van vrienden. ‘De macht komt bij de consument te liggen’, zegt oprichter Andy Kalbvleesch. ‘Wij maken ze tot ambassadeur van producten of diensten. Zo kon je bij Shoeby een korting weggeven. De beloning was dat je zelf een sjaal van twintig euro voor vijf euro mocht bestellen.” 

Snel campagnes opzetten
Dat klinkt bekend, ‘referral marketing’ is aan de orde van de dag. Andy vindt vooral de snelheid van FriendTipper onderscheidend. ‘Met de software kunnen we heel snel campagnes opzetten. Zo hebben we in december een concept voor KWF opgezet dat in een week moest draaien vanwege een tv-uitzending. Hoewel de uitzending is verschoven naar januari, hebben we de campagne op tijd opgeleverd.’

Ambassadeurs identificeren
FriendTipper heeft ook andere campagnes ontwikkeld, voor onderwijsinstellingen, vakbonden en reisorganisaties, en voor Scotch & Soda, Telfort en KPN. Andy: ‘De campagnes lopen allemaal via social media, vooral Facebook en Twitter. We kunnen precies inzichtelijk maken hoe veel mensen een product of dienst tippen en wat de conversie van een tip is. Een bijkomstig voordeel: bedrijven kunnen op een vrij eenvoudige manier te weten komen wie hun ambassadeurs zijn.’

Continue conceptontwikkeling
Naast FriendTipper zijn Andy en zijn team constant nieuwe concepten aan het bedenken en ontwikkelen. Andy:’FriendTipper zal steeds minder een rol gaan spelen. Na drie jaar moeten we constateren dat tevreden klanten activeren via social media lastig blijft. Als bedrijven vragen of de tevreden klanten hun producten of diensten willen voordragen aan hun vrienden constateren wij dat dat vaak zo kunstmatig voelt bij ambassadeurs. Het initiatief moet uitgaan van de vrije wil van de consument en niet gepusht worden vanuit een bedrijf.’

Speciale deal
Andy: ‘Telkens willen we lering trekken uit onze concepten en daar weer nieuwe ideeën aan verbinden. Dealmaker gaat bijvoorbeeld weer een stap verder dan FriendTipper. We zetten een campagne op waarbij een speciale deal gemaakt kan worden voor een product als je genoeg mensen hebt verzameld die ook interesse hebben in het product. Zo willen we uiteindelijk groeien tot een grote community-omgeving’. In het verlengde van FriendTipper wordt deze week gelanceerd. ‘We hebben goed gekeken naar , en en denken een veel beter concept te kunnen neerzetten.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie