Recruitmentorganisatie Hays zette vijf populaire marketingbanen voor jonge marketingprofessionals op een rij, plus de benodigde opleidingen, ervaring en verdiensten.
1. Multichannel optimizer
In deze functie zorg je ervoor dat een campagne maximaal effect heeft. Dat doe je door alle marketingkanalen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Daarbij maak je gebruik van verschillende systemen. Wat heb je nodig: een opleiding in (digitale) communicatie of IT en vijf tot zeven jaar werkervaring met multichannel campagnes. Daarnaast moet je kunnen schakelen met mediabureaus. En je weet hoe HTML en javascript werken. Je jaarsalaris ligt tussen de 65.000 en 70.000 euro.
2. Digital marketeer
Verantwoordelijk voor de online activiteiten die bijdragen aan de marketingdoelstellingen van een bedrijf. Alles draait hierbij om het opbouwen van een duurzame relatie met klanten, vaak door interactie en dialoog. En je bent handig met het creëren van content. De zichtbaarheid en vindbaarheid van het bedrijf waarvoor je werkt staan immers centraal. De gevraagde competenties zijn: een creatief brein, goed met het schrijven van teksten, SEO- en SEA-ervaring en analytisch denkvermogen. Je jaarsalaris kan stijgen tot ongeveer 75.000 euro.
3. Market insight specialist
Je weet alle ins en outs van de markt waarin een bedrijf actief is. Je doet marktanalyses, -onderzoek en trendanalyses. Je weet alles over de doelgroep en bent goed in het voorspellen van gedrag. Daarnaast ben je handig met data en kun je die - met behulp van statistiek - goed interpreteren en vertalen. Kennis over kwalitatieve en kwantitatieve marktresearchmethodes en vijf tot acht jaar werkervaring zijn een voorwaarde als je kans wilt maken op een baan. Ook vereist: numeriek inzicht en oog voor detail. Jaarsalarissen kunnen oplopen tot 75.000 euro of meer.
4. Chief Marketing Officer
Als chief marketing officer, oftewel CMO, ben je verantwoordelijk voor het bedenken, analyseren en uitrollen van de marketingstrategie van een bedrijf. Het doel van de afdeling waar jij de leiding over hebt is duidelijk: sales verhogen. Als CMO ben je onderdeel van het managementteam en stuur je op strategisch niveau verschillende marketingdirectors aan per land of regio. Jaarsalarissen van 120.000 euro zijn voor deze functie geen uitzondering. Meer dan tien jaar werkervaring in leidinggevende functies is een vereiste.
5. Brandmanager
Als brand- of productmanager ben je verantwoordelijk voor de strategie van een specifiek merk of product. Je legt verantwoording af aan de CMO en stuurt zelf een team aan van uitvoerende marketeers. Voor een baan als brandmanager is vijf tot zes jaar relevante ervaring vereist. De benodigde skills: creatief en commercieel denken, analyserend vermogen, kennis van consumentengedrag en, hoe kan het ook anders, goede communicatieve vaardigheden. Je krijgt er een jaarsalaris voor terug dat kan oplopen tot 85.000 euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!